Schweitzer Fachinformationen
Wenn es um professionelles Wissen geht, ist Schweitzer Fachinformationen wegweisend. Kunden aus Recht und Beratung sowie Unternehmen, öffentliche Verwaltungen und Bibliotheken erhalten komplette Lösungen zum Beschaffen, Verwalten und Nutzen von digitalen und gedruckten Medien.
Bitte beachten Sie
Am Freitag, 03.10.2025 und am Sonntag, 05.10.2025 finden bei unserem externen E-Book Dienstleister jeweils zwischen 9.00 und 15.00 Uhr Wartungsarbeiten statt. Daher bitten wir Sie Ihre E-Book Bestellung außerhalb dieses Zeitraums durchzuführen. Möglicherweise kann die Zustellung des Download-Links auch außerhalb der Wartungsarbeiten an diesen Tagen zeitverzögert sein. Wir bitten um Ihr Verständnis. Bei Problemen und Rückfragen kontaktieren Sie gerne unseren Schweitzer Fachinformationen E-Book Support, der Ihnen am Montag, 06.10.2025 dann auf Ihre Nachricht antworten wird.
The book covers a wide range of cinematic femininities: It starts with Marilyn Monroe's cool phrase "We are all of us stars, and we deserve to twinkle", which self-confidently marked her profession - with a wink, because she did not say "to sparkle". The (self-) staging of women also ironically plays its being tailored to the male gaze. In this section we discuss movies like Some like it hot, Breakfast at Tiffany's, Cet obscur objet du désir and Le Mépris - with a notable chapter by Laura Mulvey. Moreover, some fifty films later, the book ends with a section on Self-Empowerment and Identity, featuring films like Thelma & Louise, The Hours, Blue Valentine and Carol.
Are women in film really just those who are seen and displayed? Where are the ones who see and who point to something themselves? Where are the women in the audience, behind the camera? If, as feminist psychoanalytical film criticism rightly observes, the stars and starlets, especially in Hollywood mainstream cinema, are supposed to serve the male gaze as eye candy and self-assurance, what is the role of the women who do not fit into this scheme, the anti-heroes, the women who feel and act, those through whose eyes the world experiences a completely different way of being seen? Not only in arthouse cinema, but also in the mainstream, there is far more to the thousand facets of staged femininity than the simple formula of the male gaze. The book shows the most diverse stagings of femininity in great (and terrible) films, and explores (according to the approach of film psychoanalysis) how these staging affect the unconscious, or also the not-yet-conscious of viewers.
Each of the eight sections deals with a thematic aspect of the staging of suffering or sovereign femininity in feature films. They follow a chronological structure to illustrate how the genre has evolved. Each section is held together by an editorial introduction.
Vivian Pramataroff-Hamburger, Dr. med., specialist in gynaecology and psychotherapy in Munich, board member of the German Society for Psychosomatic Obstetrics and Gynaecology (DGPFG) and the International Society for Psychosomatic Obstetrics and Gynecology (ISPOG), training therapist and supervisor (BLÄK), member of the Munich Study Group on Film and Psychoanalysis since 2007, numerous publications on film and psychoanalysis.
Andreas Hamburger, Prof. Dr. phil. Dipl.-Psych., Professor of Clinical Psychology and Psychoanalysis IPU Berlin, Germanist, psychologist, psychoanalyst (DPG/IPA), training analyst and supervisor (DGPT, DGSv), member of the Munich Study Group on Film and Psychoanalysis since 2007, numerous publications on film and psychoanalysis, including the monograph Relational Film Psychoanalysis.
Dateiformat: PDFKopierschutz: Wasserzeichen-DRM (Digital Rights Management)
Systemvoraussetzungen:
Das Dateiformat PDF zeigt auf jeder Hardware eine Buchseite stets identisch an. Daher ist eine PDF auch für ein komplexes Layout geeignet, wie es bei Lehr- und Fachbüchern verwendet wird (Bilder, Tabellen, Spalten, Fußnoten). Bei kleinen Displays von E-Readern oder Smartphones sind PDF leider eher nervig, weil zu viel Scrollen notwendig ist. Mit Wasserzeichen-DRM wird hier ein „weicher” Kopierschutz verwendet. Daher ist technisch zwar alles möglich – sogar eine unzulässige Weitergabe. Aber an sichtbaren und unsichtbaren Stellen wird der Käufer des E-Books als Wasserzeichen hinterlegt, sodass im Falle eines Missbrauchs die Spur zurückverfolgt werden kann.
Weitere Informationen finden Sie in unserer E-Book Hilfe.