Schweitzer Fachinformationen
Wenn es um professionelles Wissen geht, ist Schweitzer Fachinformationen wegweisend. Kunden aus Recht und Beratung sowie Unternehmen, öffentliche Verwaltungen und Bibliotheken erhalten komplette Lösungen zum Beschaffen, Verwalten und Nutzen von digitalen und gedruckten Medien.
Web 2.0 technologies have been seen by many information professionals as critical to the future development of library services. This has led to the use of the term Library 2.0 to denote the kind of service that is envisaged. There has been considerable debate about what Library 2.0 might encompass, but, in the context of information literacy, it can be described as the application of interactive, collaborative, and multimedia technologies to web-based library services and collections. These developments challenge librarians involved in information literacy with more complex and diverse web content, a range of exciting new tools with which to teach, and a steep learning curve to adjust to the constant change of the Web 2.0 world. This edited collection from an international team of experts provides a practically-based overview of emerging Library 2.0 tools and technologies for information literacy practitioners; addresses the impact of the adoption of these technologies on information literacy teaching; provides case study exemplars for practitioners to help inform their practice; and examines the implications of Library 2.0 for the training of information literacy professionals. Key topics include:
Readership: This book will be essential reading for all library and information practitioners and policy makers with responsibility for developing and delivering information literacy programmes to their users. It will also be of great interest to students of library and information studies.
Peter Godwin is Academic Liaison Librarian at the University of Bedfordshire and Jo Parker is the Head of Information Literacy at the Open University Library.
PART 1: THE BASICS 1. Introduction: making the connections - Peter Godwin 2. Library 2.0 and information literacy: the tools - Brian KellyPART 2: LIBRARY 2.0 AND THE IMPLICATIONS FOR IL LEARNING 3. Educating Web 2.0 LIS students for information literacy - Sheila Webber 4. School Library 2.0: new skills, new knowledge, new futures - Judy O'Connell 5. Information literacy, Web 2.0 and public libraries: an exploration - Michelle McLeanPART 3: LIBRARY 2.0 AND IL IN PRACTICE 6. Engage or enrage: the blog as an assessment tool - Georgina Payne 7. Using Wikipedia to eavesdrop on the scholarly conversation - Anne-Marie Deitering 8. Information literacy and RSS feeds at LSE - Christopher Fryer and Jane Secker 9. Library instruction on the go: podcasting at the Kresge Library - Jennifer Zimmer and Sally Ziph 10. PennTags at the University of Pennsylvania - Laurie Allen and Marcella Barnhart 11. Sparking Flickrs of insight into controlled vocabularies and subject searching - Cameron Hoffman and Sarah Polkinghorne 12. Joining the YouTube conversation to teach information literacy - Susan Ariew 13. Going Beyond Google at The Open University - Jo Parker 14. Using Web 2.0 to enhance the Staffordshire University Assignment Survival Kit (ASK) - Julie Adams, Alison Pope and Geoff WaltonPART 4: THE FUTURE 15. Teaching information literacy through digital games - John Kirriemuir 16. Conclusion - Peter Godwin
Dateiformat: PDFKopierschutz: Adobe-DRM (Digital Rights Management)
Systemvoraussetzungen:
Das Dateiformat PDF zeigt auf jeder Hardware eine Buchseite stets identisch an. Daher ist eine PDF auch für ein komplexes Layout geeignet, wie es bei Lehr- und Fachbüchern verwendet wird (Bilder, Tabellen, Spalten, Fußnoten). Bei kleinen Displays von E-Readern oder Smartphones sind PDF leider eher nervig, weil zu viel Scrollen notwendig ist. Mit Adobe-DRM wird hier ein „harter” Kopierschutz verwendet. Wenn die notwendigen Voraussetzungen nicht vorliegen, können Sie das E-Book leider nicht öffnen. Daher müssen Sie bereits vor dem Download Ihre Lese-Hardware vorbereiten.
Bitte beachten Sie: Wir empfehlen Ihnen unbedingt nach Installation der Lese-Software diese mit Ihrer persönlichen Adobe-ID zu autorisieren!
Weitere Informationen finden Sie in unserer E-Book Hilfe.
Dateiformat: PDFKopierschutz: ohne DRM (Digital Rights Management)
Das Dateiformat PDF zeigt auf jeder Hardware eine Buchseite stets identisch an. Daher ist eine PDF auch für ein komplexes Layout geeignet, wie es bei Lehr- und Fachbüchern verwendet wird (Bilder, Tabellen, Spalten, Fußnoten). Bei kleinen Displays von E-Readern oder Smartphones sind PDF leider eher nervig, weil zu viel Scrollen notwendig ist. Ein Kopierschutz bzw. Digital Rights Management wird bei diesem E-Book nicht eingesetzt.