The aims and scope of the second edition are unchanged from the first edition. The major market is in health informatics education. The three part format, which covers principles of health interoperability, HL7 and interchange formats, and SNOMED CT and clinical terminology, works well.
In the US, The ONC (Office of the National Coordinator for Health Information Technology) has estimated that the HITECH stimulus will create more than 50,000 new jobs for health informatics professionals, who need to be educated.
Reihe
Auflage
Sprache
Verlagsort
Verlagsgruppe
Illustrationen
7
58 s/w Abbildungen, 7 farbige Abbildungen
XXV, 316 p. 65 illus., 7 illus. in color.
Dateigröße
ISBN-13
978-1-4471-2801-4 (9781447128014)
DOI
10.1007/978-1-4471-2801-4
Schweitzer Klassifikation
1 - Foreword to the First Edition [Seite 7]
2 - Foreword to the Second Edition [Seite 9]
3 - Preface [Seite 11]
4 - Series Preface [Seite 13]
5 - About the Author [Seite 15]
6 - Acknowledgments [Seite 17]
7 - Contents [Seite 19]
8 - Part I: Principles of Health Interoperability [Seite 27]
8.1 - Chapter 1: The Health Information Revolution [Seite 28]
8.1.1 - Healthcare is Communication [Seite 28]
8.1.1.1 - Rules for Twenty-First-Century Healthcare [Seite 30]
8.1.2 - Information Handling [Seite 31]
8.1.2.1 - Use of Information [Seite 31]
8.1.3 - Clinical Decisions [Seite 32]
8.1.4 - Lessons of History [Seite 34]
8.1.4.1 - El Camino Hospital [Seite 34]
8.1.4.2 - Problem-Oriented Medical Records [Seite 35]
8.1.4.3 - Success in GP Surgeries [Seite 36]
8.1.4.4 - Failure in NHS Hospitals [Seite 36]
8.1.4.5 - The NHS National Programme [Seite 37]
8.1.4.6 - Canada [Seite 39]
8.1.4.7 - Denmark [Seite 39]
8.1.5 - Meaningful Use [Seite 39]
8.1.5.1 - Meaningful Use Stage 1 [Seite 40]
8.1.6 - References [Seite 44]
8.2 - Chapter 2: Why Interoperability is Hard [Seite 46]
8.2.1 - Why Standards are Needed [Seite 47]
8.2.2 - Electronic Health Records [Seite 49]
8.2.3 - The Devil is in the Detail [Seite 51]
8.2.3.1 - Addresses [Seite 52]
8.2.4 - Complexity Creates Errors [Seite 54]
8.2.4.1 - Change Management [Seite 56]
8.2.5 - References [Seite 56]
8.3 - Chapter 3: Models [Seite 58]
8.3.1 - The Importance of Models [Seite 58]
8.3.1.1 - Models in Interoperability Standards [Seite 59]
8.3.1.2 - Model-Driven Architecture [Seite 60]
8.3.2 - Life Cycle [Seite 61]
8.3.3 - Scope [Seite 61]
8.3.4 - Storyboards [Seite 63]
8.3.4.1 - Fred and His Dog [Seite 64]
8.3.5 - Requirements Specification [Seite 66]
8.3.6 - Conceptual Design [Seite 67]
8.3.7 - Technology-Specific Specification [Seite 69]
8.3.8 - An Example: Colorectal Cancer Referral [Seite 70]
8.3.9 - References [Seite 74]
8.4 - Chapter 4: UML and XML [Seite 75]
8.4.1 - UML [Seite 75]
8.4.1.1 - Class Diagrams [Seite 77]
8.4.1.2 - Modeling Behavior [Seite 81]
8.4.2 - BPMN [Seite 85]
8.4.3 - XML [Seite 88]
8.4.3.1 - XML Documents [Seite 88]
8.4.3.2 - XML Elements [Seite 89]
8.4.4 - XML Attributes [Seite 90]
8.4.4.1 - XML Schema [Seite 90]
8.4.4.2 - Namespaces [Seite 92]
8.4.4.3 - Style Sheets [Seite 92]
8.4.4.4 - XPath [Seite 92]
8.4.5 - Reference [Seite 94]
8.5 - Chapter 5: Privacy [Seite 95]
8.5.1 - Data Protection [Seite 96]
8.5.1.1 - OECD Principles [Seite 97]
8.5.1.2 - Information Governance [Seite 98]
8.5.1.3 - Authentication [Seite 99]
8.5.1.4 - Authorization [Seite 99]
8.5.2 - Consent Management [Seite 100]
8.5.3 - Cryptography [Seite 102]
8.5.3.1 - Digital Signature [Seite 104]
8.5.3.2 - Encryption [Seite 104]
8.5.3.3 - Other Security Services [Seite 105]
8.5.4 - Refere nces [Seite 105]
8.6 - Chapter 6: Standards Development Organizations [Seite 106]
8.6.1 - What is a Standard? [Seite 106]
8.6.2 - How Standards Bodies Work [Seite 108]
8.6.3 - Standards Development Organizations (SDOs) [Seite 109]
8.6.4 - HL7 International [Seite 110]
8.6.4.1 - HL7 Products [Seite 112]
8.6.4.2 - Ballot Process [Seite 112]
8.6.4.3 - Membership [Seite 113]
8.6.4.4 - The Technical Steering Committee [Seite 115]
8.6.5 - IHTSDO [Seite 115]
8.6.6 - IHE [Seite 117]
8.6.7 - Continua Alliance [Seite 117]
8.6.8 - CDISC [Seite 118]
8.6.9 - OpenEHR [Seite 119]
8.6.10 - Open Health Tools [Seite 120]
8.6.11 - References [Seite 121]
9 - Part II: HL7 and Interchange Formats [Seite 122]
9.1 - Chapter 7: HL7 Version 2 [Seite 123]
9.1.1 - Message Syntax [Seite 124]
9.1.1.1 - Delimiters [Seite 125]
9.1.1.2 - Segment Definition [Seite 128]
9.1.2 - Segments [Seite 129]
9.1.2.1 - Message Heavder MSH [Seite 129]
9.1.2.2 - Event Type (EVN) [Seite 131]
9.1.2.3 - Patient Identification Details (PID) [Seite 131]
9.1.2.4 - Patient Visit (PV1) [Seite 132]
9.1.2.5 - Request and Specimen Details (OBR) [Seite 132]
9.1.2.6 - Result Details (OBX) [Seite 132]
9.1.2.7 - Z-Segments [Seite 133]
9.1.3 - A Simple Example [Seite 134]
9.1.4 - Data Types [Seite 135]
9.1.4.1 - Simple Data Types [Seite 135]
9.1.4.2 - Complex Data Types [Seite 137]
9.1.4.3 - Names and Addresses [Seite 139]
9.1.4.4 - Other Complex Data Types [Seite 139]
9.1.5 - HL7 V2 Tables [Seite 139]
9.1.6 - HL7 V2 Documentation [Seite 140]
9.1.7 - Further Reading [Seite 141]
9.2 - Chapter 8: The HL7 V3 RIM [Seite 142]
9.2.1 - Origins [Seite 142]
9.2.2 - Overview [Seite 143]
9.2.3 - The RIM Backbone [Seite 144]
9.2.3.1 - Common Attributes [Seite 146]
9.2.4 - Act [Seite 147]
9.2.5 - Entity [Seite 151]
9.2.6 - Role [Seite 154]
9.2.7 - Association Classes [Seite 154]
9.2.8 - V3 Data Types [Seite 156]
9.2.8.1 - Basic Data Types [Seite 156]
9.2.8.2 - Instance Identifier (II) [Seite 156]
9.2.8.3 - Code Data Types [Seite 158]
9.2.8.4 - Dates and Times [Seite 160]
9.2.8.5 - Name and Address [Seite 160]
9.2.8.6 - Generic Collections [Seite 161]
9.2.9 - Special Fields [Seite 161]
9.2.10 - Use of the RIM [Seite 161]
9.2.11 - References [Seite 162]
9.3 - Chapter 9: Constrained Information Models [Seite 163]
9.3.1 - Types of Model [Seite 163]
9.3.2 - Types of Constraint [Seite 165]
9.3.3 - Vocabulary and Value Sets [Seite 166]
9.3.4 - Artifact Names [Seite 166]
9.3.5 - A Simple Example [Seite 167]
9.3.6 - RMIM Notation [Seite 169]
9.3.6.1 - Tooling [Seite 172]
9.3.6.2 - Templates [Seite 172]
9.3.7 - Clinical Statement Pattern [Seite 172]
9.3.7.1 - Relationships between Entries [Seite 173]
9.3.8 - HL7 Development Framework [Seite 174]
9.3.8.1 - Profiles [Seite 176]
9.3.8.2 - Implementation Technology Specification (ITS) [Seite 176]
9.3.9 - Documentation [Seite 177]
9.4 - Chapter 10: Clinical Document Architecture [Seite 179]
9.4.1 - The Document Paradigm [Seite 179]
9.4.2 - CDA History [Seite 181]
9.4.3 - Header [Seite 182]
9.4.3.1 - Patient [Seite 185]
9.4.3.2 - Author [Seite 186]
9.4.3.3 - Steward [Seite 187]
9.4.3.4 - Other Participants [Seite 187]
9.4.3.5 - Relationships [Seite 187]
9.4.4 - Body [Seite 189]
9.4.4.1 - Section [Seite 189]
9.4.4.2 - Clinical Statement [Seite 191]
9.4.5 - CDA Templates [Seite 191]
9.4.6 - Continuity of Care Document (CCD) [Seite 193]
9.4.6.1 - CCD Body [Seite 195]
9.4.7 - greenCDA [Seite 196]
9.4.8 - References [Seite 198]
9.5 - Chapter 11: HL7 Dynamic Model [Seite 199]
9.5.1 - Interaction [Seite 199]
9.5.2 - Trigger Event [Seite 199]
9.5.3 - Application Role [Seite 201]
9.5.4 - Message Type [Seite 202]
9.5.5 - Interaction Sequence [Seite 202]
9.5.6 - Message Wrapper [Seite 202]
9.5.7 - Query [Seite 204]
9.5.8 - Acknowledgement [Seite 204]
9.5.9 - Safety [Seite 204]
9.6 - Chapter 12: IHE XDS [Seite 206]
9.6.1 - Why XDS? [Seite 206]
9.6.2 - XDS Metadata [Seite 207]
9.6.2.1 - Document Data [Seite 208]
9.6.2.2 - Patient Data [Seite 209]
9.6.2.3 - Author Data [Seite 210]
9.6.2.4 - Event Data [Seite 211]
9.6.2.5 - Technical Data [Seite 211]
9.6.2.6 - Submission Sets and Folders [Seite 212]
9.6.3 - XDS Transactions and Extensions [Seite 212]
9.6.3.1 - Point-to-Point Transmission [Seite 214]
9.6.3.2 - Information Retrieval [Seite 215]
9.6.3.3 - Security Profiles [Seite 215]
9.6.3.4 - OpenExchange [Seite 216]
9.6.4 - References [Seite 217]
10 - Part III: SNOMED and Terminology [Seite 218]
10.1 - Chapter 13: Clinical Terminology [Seite 219]
10.1.1 - Importance [Seite 219]
10.1.2 - Coding and Classification [Seite 221]
10.1.3 - Terminology Terms [Seite 223]
10.1.4 - User Requirements [Seite 224]
10.1.5 - Cimino's Desiderata [Seite 226]
10.1.5.1 - The Chocolate Teapot [Seite 227]
10.1.6 - References [Seite 231]
10.2 - Chapter 14: Coding and Classification Schemes [Seite 232]
10.2.1 - International Classification of Diseases [Seite 232]
10.2.2 - Diagnosis-Related Groups [Seite 234]
10.2.3 - The Read Codes [Seite 235]
10.2.3.1 - Hierarchical Codes [Seite 236]
10.2.3.2 - Automatic Encoding [Seite 237]
10.2.3.3 - Diseases [Seite 238]
10.2.3.4 - Procedures [Seite 238]
10.2.3.5 - History/Symptoms [Seite 239]
10.2.3.6 - Occupations [Seite 240]
10.2.3.7 - Examination/Signs [Seite 240]
10.2.3.8 - Prevention [Seite 241]
10.2.3.9 - Administration [Seite 242]
10.2.3.10 - Drugs [Seite 242]
10.2.3.11 - Development [Seite 242]
10.2.3.12 - Why Read Codes Were Successful [Seite 243]
10.2.3.13 - Problems [Seite 244]
10.2.4 - SNOP and SNOMED [Seite 245]
10.2.5 - LOINC [Seite 246]
10.2.6 - UMLS [Seite 248]
10.2.7 - References [Seite 249]
10.3 - Chapter 15: SNOMED CT [Seite 250]
10.3.1 - Introduction [Seite 250]
10.3.2 - Components [Seite 252]
10.3.2.1 - The sctId [Seite 252]
10.3.2.2 - Concept [Seite 254]
10.3.2.3 - Description [Seite 255]
10.3.2.4 - Relationships [Seite 256]
10.3.3 - Expressions [Seite 257]
10.3.3.1 - Precoordination [Seite 260]
10.3.3.2 - Postcoordination [Seite 260]
10.3.3.3 - Axis Modification [Seite 261]
10.3.3.4 - Subsumption Testing [Seite 262]
10.3.4 - Other Aspects [Seite 262]
10.3.4.1 - Subsets [Seite 262]
10.3.4.2 - Cross Mappings [Seite 264]
10.3.4.3 - History Files [Seite 265]
10.3.4.4 - Releases [Seite 265]
10.3.4.5 - Documentation [Seite 267]
10.3.5 - References [Seite 267]
10.4 - Chapter 16: SNOMED CT Concept Model [Seite 269]
10.4.1 - SNOMED Hierarchies [Seite 269]
10.4.2 - Attributes [Seite 270]
10.4.3 - Object Hierarchies [Seite 272]
10.4.3.1 - Clinical Findings [Seite 272]
10.4.3.2 - Procedures [Seite 274]
10.4.3.3 - Situations with Explicit Context [Seite 277]
10.4.3.4 - Observable Entities [Seite 277]
10.4.3.4.1 - Event [Seite 278]
10.4.3.4.2 - Staging and Scales [Seite 278]
10.4.3.4.3 - Specimen [Seite 278]
10.4.4 - Value Hierarchies [Seite 278]
10.4.4.1 - Body Structure [Seite 278]
10.4.4.2 - Organism [Seite 279]
10.4.4.3 - Substance [Seite 279]
10.4.4.4 - Pharmaceutical/Biologic Product [Seite 279]
10.4.4.5 - Physical Object [Seite 279]
10.4.4.6 - Physical Force [Seite 280]
10.4.4.7 - Social Context [Seite 280]
10.4.4.8 - Environments and Geographic Locations [Seite 280]
10.4.5 - Miscellaneous Hierarchies [Seite 280]
10.4.5.1 - Qualifier Value [Seite 280]
10.4.5.2 - Special Concept [Seite 280]
10.4.5.3 - Record Artifact [Seite 280]
10.4.5.4 - Core Metadata Concept [Seite 281]
10.4.5.5 - Foundation Metadata Concept [Seite 281]
10.4.5.6 - Linkage Concept [Seite 281]
10.5 - Chapter 17: Using SNOMED and HL7 Together [Seite 283]
10.5.1 - Terminology Binding [Seite 283]
10.5.2 - Model of Use [Seite 284]
10.5.3 - Model of Meaning [Seite 288]
10.5.4 - Structural Models [Seite 289]
10.5.5 - Implementation Issues [Seite 291]
10.5.6 - When to Use HL7 and SNOMED [Seite 293]
10.5.7 - References [Seite 295]
11 - Glossary [Seite 297]
12 - Further Reading [Seite 316]
12.1 - Papers and Chapters [Seite 316]
12.2 - Standards and Reports [Seite 318]
12.3 - Books [Seite 319]
12.4 - On-line Resources [Seite 322]
13 - Index [Seite 323]