This volume deals with the music criticism and musical writings of the so-called Neudeutsche Schule. The term "Neudeutsche Schule" (New German School) is used for a loose circle of German and French composers including Richard Wagner, Hector Berlioz, Franz Liszt and, marginally at least, Robert Schumann and Hans von Bülow. Berenike Schröder analyses those writings of the New German School that deal with Beethoven's work as well as texts referring to works by New German composers. The question of a progressive musical aesthetics in the New Germans School's writings inspired by the memory of Beethoven is a central aspect. By analyzing the New Germans' reception of Beethoven's work this book also describes new strategies of transferring music into language that emerged around 1800.
Reihe
Thesis
Dissertationsschrift
2010
Universität Gießen
Sprache
Verlagsort
Maße
Höhe: 24.5 cm
Breite: 16.3 cm
Dicke: 2.2 cm
Gewicht
ISBN-13
978-3-89971-889-8 (9783899718898)
DOI
Schweitzer Klassifikation
Autor*in
Dr. Berenike Schröder studierte Deutsche Philologie, Musikwissenschaft und Komparatistik in Hamburg und Göttingen. Sie promovierte an der University of California, Berkeley, Freiburg i.Br. und am International Graduate Centre for the Study of Culture, Gießen (Abschluss 2010).
Reihen-Herausgeber
Prof. Dr. Jürgen Heidrich hat seit 2004 einen Lehrstuhl für Musikwissenschaft an der Universität Münster inne.
Dr. phil. Hans Joachim Marx ist Professor em. für Europäische Musikgeschichte an der Universität Hamburg, ordentliches Mitglied der Joachim Jungius-Gesellschaft der Wissenschaften in Hamburg, korrespondierendes Mitglied des Institutes of Advanced Musical Studies des King's College in London und korrespondierendes Mitglied der Philologisch-Historischen Klasse der Akademie der Wissenschaften zu Göttingen.
Dr. Ulrich Konrad ist Professor für Musikwissenschaft in Würzburg.
Dr. Martin Staehelin ist Professor für Musikwissenschaft an der Universität Göttingen.