Music of the fifteenth century shows a change in style, the origin of which contemporary historical and theoretical sources place in England. At the same time as English characteristics appear in the music of the new style, the ideas of humanism spead throughout Europe. However, both developments are difficult to grasp in musical terms; broadly speaking they are related to a new perception of music as sound (rather than arithmetic) and to the regional and temporary delimitation of the new style. The life, work and environment of John Dunstaple lend themselves to explore these developments, as his name is often mentioned in relation to the new style in theoretical writings of the fifteenth century, and in musical sources it is used as a marker for the English origin of a composition.
Reihe
Thesis
Habilitationsschrift
2008
Westf. Wilhelms-Univ. Münster
Sprache
Verlagsort
Illustrationen
mit 39 Notenbeispielen
mit 39 Notenbeispielen
Maße
Höhe: 24.5 cm
Breite: 16.3 cm
Dicke: 2.5 cm
Gewicht
ISBN-13
978-3-89971-946-8 (9783899719468)
DOI
Schweitzer Klassifikation
Autor*in
Dr. Rebekka Sandmeier ist habilitierte Musikwissenschaftlerin und begeisterte Musikerin (Violine und Viola da Gamba). Zureit lehrt sie Musikwissenschaft als Associate Professor am South African College of Music der University of Cape Town.
Reihen-Herausgeber
Prof. Dr. Jürgen Heidrich hat seit 2004 einen Lehrstuhl für Musikwissenschaft an der Universität Münster inne.
Dr. phil. Hans Joachim Marx ist Professor em. für Europäische Musikgeschichte an der Universität Hamburg, ordentliches Mitglied der Joachim Jungius-Gesellschaft der Wissenschaften in Hamburg, korrespondierendes Mitglied des Institutes of Advanced Musical Studies des King's College in London und korrespondierendes Mitglied der Philologisch-Historischen Klasse der Akademie der Wissenschaften zu Göttingen.
Dr. Martin Staehelin ist Professor für Musikwissenschaft an der Universität Göttingen.
Dr. Ulrich Konrad ist Professor für Musikwissenschaft in Würzburg.