Dass in der deutschsprachigen Reihe Texte zur Geschichte und Gegenwart des Akkordeons als elfter Band erstmals ein englisches Buch erscheint, bedeutet keine grundsätzliche Änderung des inhaltlichen Konzepts, sondern ist vielmehr dessen Öffnung hin zur Internationalisierung, denn Englisch ist inzwischen eine der wichtigsten Sprachen in der weltweiten Kommunikation und im Gedankenaustausch auch innerhalb der Akkordeonwelt.
Die Monographie von Joseph Petric über das Akkordeon ist ein sehr persönliches Buch und als solches eine Art Bekenntnis zum künstlerischen Akkordeonspiel. Aufgrund seiner jahrzehntelangen Erfahrung als renommierter und vielseitiger Akkordeonist im internationalen Konzertbetrieb, vermittelt der Autor aus seiner Perspektive als praktizierender Musiker eine Geschichte des Konzertakkordeons mit vielen neuen Erkenntnissen. Zudem gibt er einen faszinierenden Einblick in die Entwicklung der Literatur für sein Instruments, an der er selbst beteiligt war, indem er zahlreiche Komponistinnen und Komponisten dazu angeregt hat, Werke für ihn zu schreiben: für Akkordeon solo oder im Zusammenspiel mit anderen Instrumenten, aber auch für Akkordeon und Sinfonieorchester oder mit elektronischen Instrumenten. Ein besonderes Anliegen ist Joseph Petric die Erweiterung des Akkordeonrepertoires durch die Übertragung von Kompositionen des Barock, der Klassik und der Romantik.
Nicht zuletzt hier zeigt sich der pädagogisch-didaktische Impetus, der das Buch wie ein roter Faden durchzieht. Er will den jungen Akkordeonistinnen und Akkordeonisten nicht nur historische Kenntnisse vermitteln, sondern auch ihre Kompetenz in Bezug auf das Repertoire für Akkordeon erweitern und zahlreiche Anregungen geben, mit offenen Augen über den Tellerrand zu blicken und Neues zu entdecken.
The fact that the eleventh volume of the Augemus library is the first one to appear in English in no way impinges upon the publisher's original vision. It is rather an acknowledgement of the reality of globalization in a culture where English has become one of the most important languages ??in the world, particularly for the communication and exchange of ideas within the accordion world.
This monograph on the accordion by Joseph Petric is a very personal work. As such, it may be viewed as an artistic meditation of the accordion art based on his decades of experience as a renowned and inclusive artist on the international concert scene. Here the author as an engaged interpreter conveys a history of the concert accordion with many new perspectives. In so doing, he gives fascinating insight into the development of the literature for his instrument, in which he himself was involved by inspiring numerous composers to write for him including works for solo accordion, chamber music, concertos with symphony orchestras and electroacoustic element.
The pedagogic-didactic impetus which runs as a common thread through the book also reflects the author's particular respect for palimpsest and the expansion of the accordion repertoire with works from the Baroque, Classical and Romantic periods. Here he shares musicological knowledge with a younger generation of accordionists made available for the first time in a single source, which highlights the competencies of adaptation while opening eyes and discovering new possibilities.
Helmut C. Jacobs | Ralf Kaupenjohann
Reihe
Sprache
Verlagsort
Produkt-Hinweis
Maße
Höhe: 21 cm
Breite: 14.8 cm
Gewicht
ISBN-13
978-3-924272-11-1 (9783924272111)
Schweitzer Klassifikation
Autor*in
Musiker
Joseph Petric has appeared in Asia, Scandanavia, the European Union, former Soviet Block, the Middle East, the USA, Québec and every Canadian province. The dedicatee of more than 220 works, including 12 concertos, and laureate of the CBC and BBC3 Radio auditions, he was the first instrumentalist to receive the prestigious Friend of Canadian Music Award. Designated Ambassador of Canadian Music for his legendary contributions to Canadian music, his work has attracted international financial support from the Koussevitsky Foundation, Laidlaw Foundation, Swedish Reikskonzerter, the Canada Council for the Arts, and the Canadian Broadcasting Corporation. His appearances at Seiji Ozawa Hall, Washington's Kennedy Centre, the Berlin Philharmonie, Hohenem's Schubertiade and Tokyo's Bunkai Kaikan Hall have elicited rave reviews from the likes of the London Independent, The Washington Post, Gramophone and The New York Times. The pluralistic diversity of his discography is foundational to a postmodern accordion art. He lives in Toronto.