The volume presents the contributions to a scientific symposium on the development of comprehensive schools in the Federal Republic of Germany, France, Great Britain, and Sweden, convened by the Max Planck Institute for Human Development and Education, West Berlin in December 1987. While the German case is summarized in one contribution, there are two papers for each of the other countries, presented by experts reporting on the basis of their own empirical research on internal and external consequences of the comprehensive school reform efforts. The issue of social selectivity received special attention.
Rezensionen / Stimmen
«Diese Sammlung von Expertisen soll nicht nur über den aktuellen Entwicklungsstand der westeuropäischen Gesamtschulentwicklung informieren, sondern auch die methodologische Diskussion in der international vergleichenden Schulforschung weiter vorantreiben. Diesem anspruchsvollen Vorhaben werden alle Beiträge hervorragend gerecht, nicht zuletzt dank der reichhaltigen Fundierung der Analysen durch sorgfältig aufbereitetes Datenmaterial.» (HGH, Die Deutsche Schule)
«The volume is a welcome addition to comprehensive schooling studies. The questions that are raised are as important as the insights the volume provides, and it is our challenge to address these questions in further enquiry.» (Val D. Rust, Comparative Education Review)
«Ihm ist eine weite Verbreitung und intensive Lektüre - nicht zuletzt auch in den Etagen der bildungspolitischen EntscheidungsträgerInnen - zu wünschen.» (Edwin Keiner, International Review of Education)
«...ist der vorliegende Sammelband spannend und lehrreich.» (Prof. Dr. Klaus Klemm, Zeitschrift für Pädagogik)
Reihe
Sprache
Verlagsort
Frankfurt a.M.
Deutschland
Zielgruppe
Editions-Typ
Illustrationen
Maße
Höhe: 21 cm
Breite: 14.8 cm
Gewicht
ISBN-13
978-3-631-41684-6 (9783631416846)
Schweitzer Klassifikation
Contents: A.o. Better Schools and Equality of Opportunity - Schooling and Social Stratification: Paradoxes of the Reform of the Middle School in 20th Century France - How do French Junior Secondary Schools Operate? - Educational Reform and Changes in the Stratification Process in Great Britain - Has Comprehensive Education succeeded? - Social Reproduction and Inequalities in Sweden before and after the Comprehensive School Reform - Changes within Schools and their Effects in Sweden.