Dancing forbidden!
PARADISE HANDBOOK reveals a concise insight into the genesis of the film »Paradise«, which director Sina Ataeian Dena managed to realize in Iran over a period of many years without filming permission and on a very small budget. The resulting footage was eventually brought out of the country and processed and finished in Berlin-Babelsberg. »Paradise« celebrated its premiere in 2015 in competition at Locarno Film Festival and was subsequently awarded various prizes. The book reveals a fascinating view of how the film crew dealt creatively with the massive restrictions on filming in Iran. It breaks down, like a manual, the logistical, strategic, and technical efforts underlying the images and scenes in »Paradise« that the team applied to circumvent the plethora of restrictions. Created as a documentary feature film, »Paradise« presents the viewer with seemingly mundane scenes of life. However, to create the impression of a realistic representation of everyday life meant that very complicated precautions had to be taken. Iranian censorship, especially of feature films, scrupulously regulates everything that could somehow be understood as critique, such as the (absolutely necessary) concealment of female characters; and to show adolescent girls dancing to pop music in a school bus or during school breaks, is completely unimaginable.
Exhibition:
Hidden / Secret - Strategien des Verborgenen
Villa Merkel Galerien der Stadt Esslingen am Neckar, 25/3-3/6/2018
Danse interdite !
PARADISE HANDBOOK dévoile une vision concise de la genèse du film « Paradise » que Sina Ataeian Dena est parvenu à réaliser en Iran au cours d'une longue période, sans autorisation de tourner et avec un tout petit budget. La séquence qui en résulte a été sortie du pays et la première du film a eu lieu en 2015 au festival du film de Locarno. Ce journal de tournage révèle un aperçu fascinant de la manière dont l'équipe du film a su gérer avec créativité les restrictions massives. Il met à jour les efforts logistiques, stratégiques et techniques sous-jacents à la base des images et des scènes auxquels l'équipe a eu recours pour contourner les restrictions pléthoriques. Créé comme un documentaire, le film se présente au spectateur avec des scènes d'une vie en apparence mondaine. La censure iranienne contrôle scrupuleusement, surtout dans les longs métrages, tout ce qui pourrait être compris comme une critique telle la dissimulation (absolument indispensable) des personnages féminins, de sorte qu'il est totalement inimaginable de montrer des adolescentes danser sur de la musique pop dans un bus scolaire ou pendant les récréations.
Exposition :
Hidden / Secret - Strategien des Verborgenen
Villa Merkel Galerien der Stadt Esslingen am Neckar, 25/3-3/6/2018
Tanzen verboten!
PARADISE HANDBOOK erlaubt einen konzisen Blick auf die Entstehungsgeschichte des Films »Paradise«, den der Regisseur Sina Ataeian Dena über viele Jahre ohne Drehgenehmigung und mit minimalem Budget im Iran realisiert hat. Das dabei entstandene Filmmaterial ist schließlich außer Landes gebracht und in Berlin-Babelsberg bearbeitet und fertiggestellt worden. »Paradise« feierte 2015 seine Premiere im offiziellen Wettbewerb des Filmfestival Locarno und wurde in der Folge mit verschiedenen Preisen ausgezeichnet. Das Buch eröffnet einen faszinierenden Blick darauf, wie das Filmteam mit den massiven Einschränkungen bei den Dreharbeiten im Iran auf kreative Weise umgegangen ist. Es schlüsselt wie ein Handbuch die den Bildern und Szenen aus »Paradise« zugrunde liegenden logistischen, strategischen und technischen Anstrengungen auf, mit denen das Team die Fülle der Restriktionen zu umgehen verstand. Da als Doku-Spielfilm angelegt, bekommt der Betrachter in »Paradise« alltäglich wirkende Szenen zu sehen. Um aber den Eindruck einer realistischen Darstellung des Alltäglichen herzustellen, mussten oftmals höchst komplizierte Vorkehrungen getroffen werden. Die iranische Zensur insbesondere von Spielfilmen reguliert alles, was inhaltlich irgendwie im kritischen Sinne aufgefasst werden könnte, peinlich genau, etwa was die (unbedingt erforderliche) Verschleierung weiblicher Charaktere betrifft; und zu zeigen, dass heranwachsende Mädchen zusammen im Schulbus oder in den Schulpausen zu Popmusik tanzen, ist gänzlich unvorstellbar.
Ausstellung:
Hidden / Secret - Strategien des Verborgenen
Villa Merkel Galerien der Stadt Esslingen am Neckar, 25/3-3/6/2018