Die Maschrabiyya haben ihren Ursprung in der Antike. Als skalierbare Fenstergitter dienten sie der Belüftung von Gebäuden und boten zugleich Schatten und Privatsphäre; ihre komplizierten Geometrien entwickelten sich mit der Ausbreitung des Islam weiter. Heute, da Restaurierungsarbeiten jahrhundertealte Architektur in der ganzen Region um Kairo wiederbeleben und auch das Interesse an handwerklichen Fertigkeiten wieder auflebt, sind die hölzernen Maschrabiyya nicht nur ergreifende Metaphern für Kunstschaffende, sondern auch Inspirationen für angehende Holzbearbeiter:innen. Die vorliegende Publikation, die sich erstmals dem Studium der Maschrabiyya annimmt, verbindet ein kulturspezifisches Handwerk mit zeitgenössischer künstlerischer Praxis. Mit Fotografien, die die Schönheit und das Handwerk dieser Holzkonstruktionen vermitteln, sowie mit zeitgenössischen Werken führender Künstler:innen wird die komplexe Schönheit und Bedeutung der Maschrabiyya zum Leben erweckt.
Sprache
Verlagsort
Illustrationen
Maße
Höhe: 320 mm
Breite: 220 mm
Gewicht
ISBN-13
978-3-89790-678-5 (9783897906785)
Schweitzer Klassifikation
Jennifer-Navva Milliken is the executive leader of the Museum of Art in Wood in Philadelphia and is responsible for creating and executing the exhibition schedule, facilitating the annual Windgate Residency program, maintaining the integrity of the museum collection and research library, as well as overseeing the Museum's publishing and documentation activities. She serves on the board of the Furniture Society and is a member of the International Council of Museums. Before coming to the Museum in May 2018, she worked as an independent curator and consultant, following her tenure as the Curator of Craft and Design and the interim curatorial director at the Bellevue Arts Museum. Before joining BAM, she established INTER ALIA projects, a curatorial enterprise based in Tel Aviv, Israel, and New York, NY. INTER ALIA fostered dialogues surrounding contemporary art, studio craft, design, and new media through site-specific pop-up exhibitions, gallery programming, writing, and advocacy for artists practicing in these fields. Milliken has lived in several locales including Jerusalem, New York, Seoul, and Tel Aviv. In addition to her time at BAM, she has been an embedded staff member at a number of cultural institutions and museums, among them the Museum of Arts & Design (MAD), New York, and The Israel Museum, Jerusalem.