Die Vielfalt der bekannten JHWH-Namen und die Tatsache, dass es keine spezifische JHWH-Ikonographie gibt, führt zu der These, dass es vor dem Exil unterschiedliche Ursprünge JHWHs und regionale Erscheinungsformen dieses Gottes gab. Der polyjahwistische und polyikonographische Ansatz zum Jahwismus führt zu einem Mosaik regional unterschiedlicher, religiös inhomogener Cluster, die erst in der nachexilischen Zeit von judäischen und samarischen Auslegungsinstanzen miteinander harmonisiert wurden.
Reihe
Sprache
Verlagsort
ISBN-13
978-3-16-164306-4 (9783161643064)
DOI
10.1628/978-3-16-164306-4
Schweitzer Klassifikation
Autor*in
Born 1961; is Professor for "History and Religion of Israel and its Environment" at the Faculty of Theology of the University of Leipzig, an Extraordinary Professor for Ancient Studies at the University of Stellenbosch/South Africa, a Visiting Full Professor for Biblical Archaeology at Bar Ilan University/Israel, and a Full Member of the Saxon Academy of Sciences.
1. Introduction: The Goal and Thesis of the Study
2. YHWH's Origin(s) and Diachronic Development in Actual Scholarship
3. YHWH's Divine Names, Epithets and Attributes in the Texts
4. The Iconographic Repertoire of Levantine Deities
5. YHWH's Numerous Names, Epithets and Possible Polyiconography
6. Conclusion: Polyyahwism and Polyiconography
7. Outlook