Schweitzer Fachinformationen
Wenn es um professionelles Wissen geht, ist Schweitzer Fachinformationen wegweisend. Kunden aus Recht und Beratung sowie Unternehmen, öffentliche Verwaltungen und Bibliotheken erhalten komplette Lösungen zum Beschaffen, Verwalten und Nutzen von digitalen und gedruckten Medien.
David Unwin and Nicholas Tate are the authors of Teaching Geographic Information Science and Technology in Higher Education, published by Wiley.
List of contributors xi
Foreword xv
Editors' preface xvii
SECTION I GIS&T IN THE ACADEMIC CURRICULUM - INTRODUCTION 1
1 GIS&T in higher education: challenges for educators, opportunities for education 3Kenneth E. Foote, David J. Unwin, Nicholas J. Tate and David DiBiase
2 Making the case for GIS&T in higher education 17Diana S. Sinton
3 The internationalization of Esri higher education support, 1992-2009 37Michael Phoenix
4 Reflections on curriculum development in the US and abroad: from core curriculum to body of knowledge 47Karen K. Kemp
SECTION II ISSUES IN CURRICULUM AND COURSE DESIGN 61
5 Using the GIS&T Body of Knowledge for curriculum design: different design for different contexts 63Steven D. Prager
6 Scope and sequence in GIS&T education: learning theory, learning cycles and spiral curricula 81Kenneth E. Foote
7 Building dynamic, ontology-based alternative paths for GIS&T curricula 97Marco Painho and Paula Curvelo
8 Addressing misconceptions, threshold concepts, and troublesome knowledge in GIScience education 117Matthew Bampton
9 Active pedagogy leading to deeper learning: fostering metacognition and infusing active learning into the GIS&T classroom 133Richard B. Schultz
10 Where to begin? Getting started teaching GIS&T 145Eric West
11 Issues in curriculum and course design: discussion and prospect 159Kenneth E. Foote
SECTION III PERSPECTIVES ON TEACHING GIS&T 165
12 The University of Minnesota master of geographic information science (MGIS) program: a decade of experience in professional education 167Susanna A. McMaster and Robert B. McMaster
13 Geospatial education at US community colleges 185Ann Johnson
14 The GIS Professional Ethics project: practical ethics for GIS professionals 199David DiBiase, Francis Harvey, Christopher Goranson and Dawn Wright
15 An exploration of spatial thinking in introductory GIS courses 211Injeong Jo, Andrew Klein, Robert S. Bednarz and Sarah W. Bednarz
16 Teaching spatial literacy and spatial technologies in the digital humanities 231David J. Bodenhamer and Ian N. Gregory
17 Discussion and prospect 247David J. Unwin
SECTION IV DIGITAL WORLDS AND TEACHING GIS&T 255
18 Virtual geographic environments 257Gary Priestnall, Claire Jarvis, Andy Burton, Martin Smith and Nick J. Mount
19 Using web-based GIS and virtual globes in undergraduate education 289Lynn Songer
20 Trying to build a wind farm in a national park: experiences of a geocollaboration experiment in Second Life 301Nick J. Mount and Gary Priestnall
21 From location-based services to location-based learning: challenges and opportunities for higher education 327David M. Mountain
22 GIS is dead, long live GIS&T: an educational commentary on the opening of Pandora's Box 345Nicholas J. Tate
SECTION V DISTANCE AND E-LEARNING 359
23 Media and communications systems in cartographic education 361William Cartwright
24 UNIGIS - networked learning over a distance 383Josef Strobl
25 The Esri Virtual Campus 395Nick Frunzi
26 Delivering GIScience education via blended learning: the GITTA experience 405Robert Weibel, Patrick L¿uscher, Monika Niederhuber, Thomas Grossmann and Susanne Bleisch
27 GIS&T in the open educational resources movement 421David DiBiase
28 Experiences in 'e' and 'distance-' learning: a personal account 439David J. Unwin
CONCLUSION 451
29 Ways forward for GIS&T education 453David DiBiase, Kenneth E. Foote, Nicholas J. Tate and David J. Unwin
Index 469
Dateiformat: PDFKopierschutz: Adobe-DRM (Digital Rights Management)
Systemvoraussetzungen:
Das Dateiformat PDF zeigt auf jeder Hardware eine Buchseite stets identisch an. Daher ist eine PDF auch für ein komplexes Layout geeignet, wie es bei Lehr- und Fachbüchern verwendet wird (Bilder, Tabellen, Spalten, Fußnoten). Bei kleinen Displays von E-Readern oder Smartphones sind PDF leider eher nervig, weil zu viel Scrollen notwendig ist. Mit Adobe-DRM wird hier ein „harter” Kopierschutz verwendet. Wenn die notwendigen Voraussetzungen nicht vorliegen, können Sie das E-Book leider nicht öffnen. Daher müssen Sie bereits vor dem Download Ihre Lese-Hardware vorbereiten.
Bitte beachten Sie: Wir empfehlen Ihnen unbedingt nach Installation der Lese-Software diese mit Ihrer persönlichen Adobe-ID zu autorisieren!
Weitere Informationen finden Sie in unserer E-Book Hilfe.