The Impact of the Market

on Character Formation, Ethical Education, and the Communication of Values in Late Modern Pluralistic Societies
 
 
Evangelische Verlagsanstalt
  • 1. Auflage
  • |
  • erschienen am 1. September 2020
  • |
  • 300 Seiten
 
E-Book | PDF ohne DRM | Systemvoraussetzungen
978-3-374-06407-6 (ISBN)
 
Late modern pluralistic societies are characterized by an infinitely multi-coloured individuality of their citizens and a wealth of associations and groups. This »plurality«, which is difficult to grasp, is welcomed by many people as a source of freedom, but feared by others inside and by many observers outside as social chaos. However, this plurality is countered by a limited number of so-called »social systems«, which are to a large extent characterized by organizational, institutional and normative structures and weight.
In the theoretical, empirical, and historical contributions to this volume, theologians, economists and market practitioners discuss the many tensions between market economics, ethics and the Christian religion, thus adding to the fruitful and much needed dialogue between economics and theology.

With Contributions by Jason Brennan, Michael J. Broyde, Ginny Seung Choi, Samuel Gregg, Peter Lampe,
Manfred Lautenschläger, Frank J. Lechner, Klaus Leisinger, Katrin Gülden Le Maire, Piet Naudé, Paul Oslington, Stephen Pickard, William Schweiker, Virgil Henry Storr, Brent A. Strawn, Jürgen von Hagen, Michael Welker, Kaja Wieczorek, and John Witte.


[Der Einfluss des Marktes auf Charakterbildung, ethische Erziehung und Kommunikation von Werten in spätmodernen pluralistischen Gesellschaften]
Spätmoderne pluralistische Gesellschaften sind von einer unendlich vielfarbigen Individualität ihrer Bürger und einer Fülle von Zusammenschlüssen und Gruppierungen geprägt. Diese schwer zu fassende »Pluralität« wird von vielen Menschen als Quellgrund der Freiheit begrüßt, von manchen Innenstehenden und vielen Außenstehenden aber auch als soziales Chaos gefürchtet. Doch dieser Pluralität steht eine begrenzte Zahl von sogenannten »sozialen Systemen« gegenüber, die in hohem Maße organisatorisch, institutionell und normativ geprägt sind.
In den theoretischen, empirischen und historischen Beiträgen dieses Bandes setzen sich Theologen, Wirtschaftswissenschaftler und Praktiker aus dem kaufmännischen Bereich mit dem Spannungsfeld zwischen Marktwirtschaft, Ethik und Theologie auseinander und tragen so zu dem dringend notwendigen Dialog zwischen Wirtschaft und Religion bei.
  • Englisch
  • Leipzig
  • |
  • Deutschland
  • 4,46 MB
978-3-374-06407-6 (9783374064076)
weitere Ausgaben werden ermittelt
  • Cover
  • Title
  • Copyright
  • Content
  • Acknowledgments
  • Preface to the Series. Character Formation and Ethical Education in Late Modern Pluralistic Societies. An Interdisciplinary and International Research Project
  • Introduction (Ju¨rgen von Hagen)
  • Part One: Systematic Contributions
  • Markets and the Human Character (Ju¨rgen von Hagen)
  • Commercial Society and its Values. The Merits of the Market in Social Theory (Frank J. Lechner)
  • Growing up in the Market. The Character Traits that Markets Reward and Punish (Ginny Seung Choi and Virgil Henry Storr)
  • How Market Society Affects Character (Jason Brennan)
  • Understanding the Economic Impacts on Virtue and the Pursuit of Good (Paul Oslington)
  • Part Two: Biblical and Historical Impulses
  • Law, Economy, and Charity. Formations in Torah and Talmud (Michael J. Broyde)
  • Old Testament Principles of Economic Ethics (Ju¨rgen von Hagen)
  • Economic Conditions Impacting Luke's Concept of Economic Solidarity (Kaja Wieczorek)
  • Christian-Apocalyptic Protest from the First-Century 90s as a Reaction to Economic Conditions (Peter Lampe)
  • Commerce, Finance, and Morality in the Thought of Early Modern Catholic Scholastics (Samuel Gregg)
  • Oikos and Oikonomika. The Early Modern Family as a Matrix of Modern Economics (John Witte Jr.)
  • Part Three: Contemporary Perspectives
  • Pushing New Frontiers. The (Im)Possibility of Character Formation through ICT Products and Services (Katrin Gu¨lden Le Maire)
  • Can Character Formation Survive the Digital Economy? (William Schweiker)
  • Rational Choice Theory and Virtuous Economics? Problems and Possibilities (Steven Pickard)
  • A Conceptual Analysis of "Value" in Select Business Literature and Its Implications for Ethical Educations (Piet Naudé)
  • Part Four: Applications and Explanations
  • Economics, Character, and Values. Vital Questions in Society (Manfred Lautenschläger)
  • Nice Words Are Fine, But Hens Lay Eggs. Communication about Values Leads to Expectations of Practical Consequences (Klaus Leisinger)
  • Entrepreneurs' Ethics in South East Asia. Some Insights from Expert Interviews (Michael Welker)
  • Contributors

Dateiformat: PDF
Kopierschutz: ohne DRM (Digital Rights Management)

Systemvoraussetzungen:

Computer (Windows; MacOS X; Linux): Verwenden Sie zum Lesen die kostenlose Software Adobe Reader, Adobe Digital Editions oder einen anderen PDF-Viewer Ihrer Wahl (siehe E-Book Hilfe).

Tablet/Smartphone (Android; iOS): Installieren Sie die kostenlose App Adobe Digital Editions oder eine andere Lese-App für E-Books (siehe E-Book Hilfe).

E-Book-Reader: Bookeen, Kobo, Pocketbook, Sony, Tolino u.v.a.m. (nur bedingt: Kindle)

Das Dateiformat PDF zeigt auf jeder Hardware eine Buchseite stets identisch an. Daher ist eine PDF auch für ein komplexes Layout geeignet, wie es bei Lehr- und Fachbüchern verwendet wird (Bilder, Tabellen, Spalten, Fußnoten). Bei kleinen Displays von E-Readern oder Smartphones sind PDF leider eher nervig, weil zu viel Scrollen notwendig ist. Ein Kopierschutz bzw. Digital Rights Management wird bei diesem E-Book nicht eingesetzt.

Weitere Informationen finden Sie in unserer E-Book Hilfe.


Download (sofort verfügbar)

24,99 €
inkl. 5% MwSt.
Download / Einzel-Lizenz
PDF ohne DRM
siehe Systemvoraussetzungen
E-Book bestellen