The Musical Discourse of Servitude

Authority, Autonomy, and the Work-Concept in Fux, Bach and Handel
 
 
Oxford University Press
  • erschienen am 14. September 2020
  • |
  • 288 Seiten
 
E-Book | PDF mit Adobe-DRM | Systemvoraussetzungen
978-0-19-090388-6 (ISBN)
 
Examining, for the first time, the compositions of Johann Joseph Fux in relation to his contemporaries Bach and Handel, The Musical Discourse of Servitude presents a new theory of the late baroque musical imagination. Author Harry White contrasts musical "servility" and "freedom" in his analysis, with Fux tied to the prevailing servitude of the day's musical imagination, particularly the hegemonic flowering of North Italian partimento method across Europe. In contrast, both Bach and Handel represented an autonomy of musical discourse, with Bach exhausting generic models in the mass and Handel inventing a new genre in the oratorio. A potent critique of Lydia Goehr's seminal The Imaginary Museum of Musical Works, The Musical Discourse of Servitude draws on Goehr's formulation of the "work-concept" as an imaginary construct which, according to Goehr, is an invention of nineteenth-century reception history. White locates this concept as a defining agent of automony in Bach's late works, and contextualized the "work-concept" itself by exploring rival concepts of political, religious, and musical authority which define the European musical imagination in the first half of the eighteenth century. A major revisionist statement about the musical imagination in Western art music, The Musical Discourse of Servitude will be of interest to scholars of the Baroque, particularly of Bach and Handel.
  • Englisch
56 music examples
  • 23,74 MB
978-0-19-090388-6 (9780190903886)
weitere Ausgaben werden ermittelt
Harry White is Professor of Music at University College Dublin and a Fellow of the Royal Irish Academy of Music. He is widely acclaimed as the foremost cultural historian of music in Ireland.
Preface & Acknowledgements Introduction: Servitude, Autonomy and the European Musical Imagination Chapter 1: The Minstrelsy of Heaven: Servility, Freedom and the Dynastic Style Chapter 2: The Virtuoso of Submissiveness: Fux and the Concept of Authority Chapter 3: The Steward of Unmeaning Art: Bach and the Musical Subject Chapter 4: 'A Darkness Which Might be Felt': Handel, Fux and the Oratorio Chapter 5: Steps to Parnassus: Fux, Caldara and Bach Conclusion: Well, well, well: Fux, Bach and Handel Select Bibliography Select Index

Dateiformat: PDF
Kopierschutz: Adobe-DRM (Digital Rights Management)

Systemvoraussetzungen:

Computer (Windows; MacOS X; Linux): Installieren Sie bereits vor dem Download die kostenlose Software Adobe Digital Editions (siehe E-Book Hilfe).

Tablet/Smartphone (Android; iOS): Installieren Sie bereits vor dem Download die kostenlose App Adobe Digital Editions (siehe E-Book Hilfe).

E-Book-Reader: Bookeen, Kobo, Pocketbook, Sony, Tolino u.v.a.m. (nicht Kindle)

Das Dateiformat PDF zeigt auf jeder Hardware eine Buchseite stets identisch an. Daher ist eine PDF auch für ein komplexes Layout geeignet, wie es bei Lehr- und Fachbüchern verwendet wird (Bilder, Tabellen, Spalten, Fußnoten). Bei kleinen Displays von E-Readern oder Smartphones sind PDF leider eher nervig, weil zu viel Scrollen notwendig ist. Mit Adobe-DRM wird hier ein "harter" Kopierschutz verwendet. Wenn die notwendigen Voraussetzungen nicht vorliegen, können Sie das E-Book leider nicht öffnen. Daher müssen Sie bereits vor dem Download Ihre Lese-Hardware vorbereiten.

Bitte beachten Sie bei der Verwendung der Lese-Software Adobe Digital Editions: wir empfehlen Ihnen unbedingt nach Installation der Lese-Software diese mit Ihrer persönlichen Adobe-ID zu autorisieren!

Weitere Informationen finden Sie in unserer E-Book Hilfe.


Download (sofort verfügbar)

46,99 €
inkl. 5% MwSt.
Download / Einzel-Lizenz
PDF mit Adobe-DRM
siehe Systemvoraussetzungen
E-Book bestellen