The Gift and the Common Good

An Intercultural Perspective
 
 
Academia (Verlag)
  • 1. Auflage
  • |
  • erschienen am 30. Juni 2020
  • |
  • 261 Seiten
 
E-Book | PDF mit Adobe-DRM | Systemvoraussetzungen
978-3-89665-899-9 (ISBN)
 
Wofür leben wir? Wofür arbeiten wir? Was hält uns zusammen? In der westlichen Tradition stand die Antwort auf diese Fragen seit jeher im Zeichen des Begriffs Gemeinwohl. Aber taugt er auch für die globalisierte Welt von morgen? Eine interkulturell kompetente Sozialphilosophie braucht dafür neue philosophische Anstöße. Der Begriff der Gabe als des uneinholbaren Sinnprinzips allen sozialen Austauschs wird in diesem Band von Denkern aus China, Amerika und Europa auf seine Tauglichkeit dafür diskutiert. Zwei Sichtweisen tauchen auf, nicht primär entlang den Grenzen zwischen den unterschiedlichen kulturellen Kontexten, sondern auch über diese hinweg: Gabe als Leistung, ja Hingabe des Individuums für das Ganze und Gabe als dem Ganzen verdankter Ausgangspunkt individueller Sinnfindung. Und es gibt schon heute eine institutionalisierte Ökonomie der Gabe, die aus wirtschaftsphilosophischer Sicht für weltweite Interaktion leitend sein kann. Auch ihr wird hier philosophisch nachgedacht.
  • Englisch
  • Baden-Baden
  • |
  • Deutschland
  • 1,50 MB
978-3-89665-899-9 (9783896658999)
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  • Cover
  • Introductory Remarks to The Gift and the Common Good
  • I. The Economy of Gift
  • The Economic Ethics of Gratuitousness and the Common Good
  • The Common Good in Economic Analysis
  • Four different understandings of the Common Good
  • The economics of cooperation and consent
  • The Economic Ethics of Cooperation
  • The Economics of the Gift
  • Conclusion
  • Gift and Reciprocity in the Marketplace: The Contribution of Civil Enterprises to the Common Good
  • 1. Introduction
  • 2. Civil Enterprises as Reciprocity-Based Organizations
  • 3. The Firm's Situation in the Marketplace
  • 4. Reciprocity without Benevolence: Compliance
  • 5. Conditional Reciprocity: Philia
  • 6. Unconditional Reciprocity: Justice and Gift
  • 7. Conclusion
  • The Gift and the Common Good: A Chinese and Business Ethics Perspective
  • Part One: The gift and the common good in China: The Chinese understanding and associated problems of the same
  • I. The "gift" in China: From "??" (gifts) to "??" (the rule of propriety)
  • 1. "??" (li wu, gifts)
  • 2. The exchange
  • II. China's concrete concept of the common good and its characteristics
  • 1. There is no such term corresponding to the Western idea of the "common good" in China
  • 2. The common good in China: the harmony of the family, the good governance of the state, the peace of the world, the Grand Union, and the unity of humanity and nature
  • III. Contributions and problems
  • Part Two: The difficulty of a gift society in today's China
  • I. Once again at a historical crossroads
  • II. A perspective for business ethics
  • III. Confucius' response
  • IV. The mortality of bicycle-sharing
  • 1. Causes and problems
  • 2. My analysis: From a gift to a commodity
  • A brief conclusion: The gift and the common good have a long way to go
  • II. The Theology of Gift
  • The Inappropriable, the Unenforceable, and the More-Than-What-Is-Owed: Concepts of Gift and Their Theological-Political Significance
  • Introduction
  • A) A theological interpretation of reality as gift in the tensions among creation, sin, and grace
  • B) Some Corresponding Philosophical Interpretations and Their Political Significance
  • 1) Event - testimony - delay - responsibility: The paradoxical structure of time as a foundation of politics grounded in the groundless
  • 2) The Exchange of Gifts and the Paradox of Gift as a Deep Structure of Economy
  • 3) Forgiveness and Reconciliation as a Condition of the Possibility of Society
  • c) The Inappropriable, the Unenforceable and the More-than-What-is-Owed
  • The Common Good and Natural Law from the Perspective of Catholic Social Ethics
  • I. Current Catholic social ethics: From Caritas in veritate (2009) to Laudato si' (2015)
  • II. Freedom and security as common good: An impulse from Augustinian liberalism
  • 1. The objective of an Augustinian liberalism
  • 2. Why classical liberal theories are not sufficient for promoting an integral human development (a critique of classical liberal theories)
  • 3. Making the case for an Augustinian liberalism fostering the common good
  • 4. Action theory lead by virtue
  • Intrinsically relational: "Being as a gift" in its significance for both the individual and the community.
  • 1. The gift and the community - preliminary observations
  • 2. Being as a gift - giftedness in human life
  • 2.1 Rejecting the gift of life: wrongful life cases
  • 2.2 The anthropological dimension of the gift of being
  • 2.3 Created for a communion of love: theological reflections
  • 3. Community or society: A crucial point concerning the common good
  • Conclusion
  • III. The Philosophy of Gift
  • Heidegger's Who's Analysis in Being and Time and The Communal Being
  • I. Is Heidegger's "Who-Analysis" Solipsistic?
  • II. Heidegger's Theory of "Being-With" and das Man
  • III. The Linguistic Grounding of das Man
  • IV. "The Public" or "The Community"?
  • Sein-lassen und eigentliches Zusammenleben: Heideggers Gemeinschaftsdenken
  • 1. Mitsein und Transzendenz
  • 2. Eigentliches Mitsein und Sein-lassen
  • 3. Zusammengehörigkeit von eigentlichem Selbstsein und Gemeinschaft
  • 4. Gemeinschaft und der Vorrang der Vereinzelung
  • Gratitude and the Common Good
  • Introduction
  • 1. Gratitude: Some Features and Distinctions
  • 2. Confucian Perspectives on Gratitude and Obligation
  • 3. Western Conceptions on Gratitude and Duties of Gratitude
  • 4. Two Accounts of Debt of Gratitude
  • 5. Confucian Common Project View
  • Einander einen Platz geben - Einordnungen sozialer Akteure in Ordnungen der Gabe
  • 1. Netze - Die bindende Kraft der Gabe und die Akteure als Knotenpunkte
  • 2. Kreise - Mauss' Tafelrunde, Gemeinschaft und Gemeingut
  • 3. Zäsuren - Die Gabe als Lichtung im Kampf um Anerkennung
  • 4. Einander begegnen, einander lieben, einander einen Platz geben
  • IV. The Politics of Gift
  • The Sacrificial Gift and the Imploding Common: Five Socio-Philosophical Observations on Japan
  • 1. Work Death
  • 2. Withdrawing and Foregoing
  • 3. Reality Check
  • 4. Ethnicity
  • 5. Identity
  • Wie findet man heraus, was das Gemeinwohl ist? Antworten der Politikwissenschaft
  • I. Vorstellungen vom Gemeinwohl
  • II. Politikmonopol vs. Konfliktmodell mit Minimalkonsens und Mehrheitsprinzip
  • Liberal Democracy or the Common Good: Do They Clash? Or is the Latter the Future of the Former?
  • Introduction
  • 1. Modern politics: its metaphysical foundation and the metaphysical and anthropological effects in which it results
  • 2. The social doctrine of Leo XIII: a hierarchical and organicist alternative to the theories of contract
  • 3. The interpretative model of the common good: Its relevance as a response to the "crisis" of anything that is common in liberal democracies
  • Conclusion: Can the interpretative model of the common good ignore our membership of a common world?
  • Common Goods and Social Goodness
  • 1. Philosophy of Right-Economics: The Paradox of Wealth
  • A. The "Abstract Right-Civil Society" Paradox of Property Occupation and Subsistence Distribution
  • B. The Ultimate Ideal and the Ultimate Concern
  • C. Modern Puzzles and Theoretical Assumptions
  • 2. Gifts of "Society"
  • A. "The Kindness of Society"
  • B. Common Goods as a "Gift" for Ordinary People and the Poor
  • C. "Third Wisdom"
  • 3. Ethical Feeling of Common Goods
  • A. Learning to Think Ethically
  • B. Social Goodness

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