God Beyond Boundaries

A Christian and Pluralist Theology of Religions
 
 
Waxmann Verlag GmbH
  • 1. Auflage
  • |
  • erschienen am 1. Oktober 2017
  • |
  • 482 Seiten
 
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978-3-8309-8739-0 (ISBN)
 
Fruitful relationships and constructive interaction between religions have become more important than ever. But what about the issues of truth and conflicting truth claims? Is it a betrayal of one's own faith to acknowledge the truth of other religions? The current work is the first English translation of "Gott ohne Grenzen", published in 2005. In this much acclaimed study, Perry Schmidt-Leukel defends religious pluralism showing under which presuppositions Christians can accept other religions as equally valid without denying their differences. He discusses in detail how the pluralist position opens up new perspectives in Christianity's dialogue with Jews, Muslim, Hindus and Buddhists.

Schmidt-Leukel, Perry, Prof. Dr., ist Professor für Religionswissenschaft und interkulturelle Theologie an der Universität Münster. Er ist am Exzellenzcluster Religion und Politik der Universität Münster beteiligt. Er ist Mitglied im international advisory board des Forschungsprojektes 'Religion und Dialog in modernen Gesellschaften' an der Akademie der Weltreligionen der Universität Hamburg. Seine Schwerpunkte sind unter anderem Theologie der Religionen, interreligiöse Beziehungen, christlich-buddhistischer Dialog und Pluralismusfähigkeit der Religionen.
  • Englisch
  • Münster
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  • 3,99 MB
978-3-8309-8739-0 (9783830987390)
weitere Ausgaben werden ermittelt
1 - Book Cover [Seite 1]
2 - Imprint [Seite 4]
3 - Contents [Seite 7]
4 - Preface to the English Edition [Seite 13]
5 - Preface [Seite 15]
6 - 1. Introduction [Seite 19]
6.1 - October 27, 1986 - September 11, 2001 [Seite 19]
6.2 - Interreligious Encounter and the Emergence of Pluralism [Seite 20]
6.3 - An Outline of the Argument [Seite 26]
7 - Part I: The Need for a Christian and Pluralist Theology of Religions [Seite 29]
7.1 - 2. Theology of Religions: What's It About? [Seite 31]
7.1.1 - The Dual Question Addressed by the Theology of Religions [Seite 31]
7.1.2 - The Dogmatic Problem [Seite 34]
7.1.3 - The Practical Problem [Seite 36]
7.1.4 - The Criteriological Problem [Seite 41]
7.1.5 - The Hermeneutical Problem [Seite 50]
7.1.6 - The Apologetic Problem [Seite 55]
7.2 - 3. Classifying the Options [Seite 58]
7.2.1 - The Tripartite Classification [Seite 58]
7.2.2 - A Logically Comprehensive Classification [Seite 60]
7.2.3 - Clarification of Terms [Seite 67]
7.2.4 - A Discussion of Some Objections [Seite 69]
7.2.5 - Comparative Theology as an Alternative? [Seite 80]
7.3 - 4. A Critique of Christian Exclusivism [Seite 88]
7.3.1 - Forms of Exclusivism [Seite 88]
7.3.2 - Exclusivism in the History of Theology: An Overview [Seite 91]
7.3.2.1 - Recent Developments [Seite 98]
7.3.2.2 - Critical Discussion [Seite 104]
7.3.2.2.1 - The Question of Salvation [Seite 104]
7.3.2.2.2 - The Question of Interreligious Parallels [Seite 111]
7.4 - 5. A Critique of Christian Inclusivism [Seite 116]
7.4.1 - Inclusivism in the History of Th eology: An Overview [Seite 117]
7.4.2 - Recent Developments [Seite 124]
7.4.2.1 - Post-Conciliar Doctrinal Developments in the Roman Catholic Church [Seite 124]
7.4.2.2 - Pluralizing Inclusivism: Mark Heim and Jacques Dupuis [Seite 125]
7.4.3 - Critical Discussion [Seite 136]
7.4.3.1 - Evaluating Religious Diversity [Seite 137]
7.4.3.2 - Insuffi cient Empirical Evidence [Seite 140]
7.4.3.3 - Dogmatic Evidence? [Seite 144]
7.5 - 6. Religious Pluralism [Seite 147]
7.5.1 - Pluralism in the History of Theology: An Overview [Seite 147]
7.5.2 - Pluralist Approaches in Other Religions [Seite 154]
7.5.3 - Clarifications and Distinctions [Seite 158]
7.5.3.1 - Polycentric Pluralism? [Seite 158]
7.5.3.2 - Pluralism and the Ability to Dialogue [Seite 161]
7.5.3.3 - Pluralism and Religious Tolerance [Seite 162]
7.5.4 - Problems of a Pluralist Theology of Religions [Seite 164]
7.5.4.1 - On the Theoretical Status of a Pluralist Theology of Religions [Seite 165]
7.5.4.2 - Philosophical Consistency? [Seite 168]
7.5.4.3 - Theological Consistency? [Seite 170]
7.5.5 - Pluralism - a Christian Option [Seite 170]
8 - Part II: Presuppositions of a Christianand Pluralist Theology of Religions [Seite 173]
8.1 - 7. Belief in a Transcendent Reality [Seite 175]
8.1.1 - The Concept of Transcendent Reality [Seite 175]
8.1.2 - The Inconceivability of Transcendent Reality [Seite 179]
8.1.3 - The Relevance of Transcendent Reality [Seite 187]
8.2 - 8. Revelation and Experience [Seite 190]
8.2.1 - Revelation as Divine Self-Disclosure [Seite 190]
8.2.2 - Receiving Revelation via Religious Experience [Seite 194]
8.2.3 - Experience and Interpretation [Seite 197]
8.2.4 - The Perspectivity of Religious Experience [Seite 200]
8.3 - 9. Religious Language and Experience [Seite 203]
8.3.1 - How and Why We Must Speak about God [Seite 203]
8.3.2 - A Logical Reason and the "via negativa" [Seite 204]
8.3.3 - A Semantic Reason and the "via eminentiae" [Seite 206]
8.3.4 - A Spiritual Reason and the "via affirmativa" [Seite 209]
8.3.5 - Consequences for a Pluralist Theology of Religions [Seite 212]
8.3.5.1 - John Hick's Hermeneutics of Religious Language [Seite 212]
8.3.5.2 - Contradictory Truth Claims? On the Consistency of the Pluralist Solution [Seite 218]
8.4 - 10. Revelation, Salvation, and Religion [Seite 222]
8.4.1 - What Does "Salvation" Mean? [Seite 222]
8.4.2 - Salvation as the Purpose of Revelation [Seite 227]
8.4.3 - The Salvific Significance of the Religions [Seite 228]
8.4.3.1 - Faith, Relationship to God, and Religion [Seite 228]
8.4.3.2 - The Universal Possibility of Salvation [Seite 232]
8.4.3.3 - The Chance of Salvation and the Salvific Situation [Seite 233]
8.4.3.3.1 - Soteriocentrism [Seite 235]
8.5 - 11. Revelation, Incarnation, and the Mediation of Salvation [Seite 239]
8.5.1 - Jesus as Revealer [Seite 239]
8.5.2 - Jesus as Mediator of Salvation [Seite 243]
8.5.3 - Jesus as Incarnation [Seite 251]
8.5.3.1 - How to Interpret Chalcedon? [Seite 252]
8.5.3.2 - Incarnation as a Singularity or Basic Feature of Divine Immanence? [Seite 258]
8.5.4 - The Doctrine of the Trinity in Pluralist Perspective [Seite 262]
8.5.5 - Potential Pluralism - and Nothing More? [Seite 267]
9 - Part III: Testing a Christian and Pluralist Theology of Religions in Interreligious Encounter [Seite 271]
9.1 - 12. Christianity and Judaism [Seite 273]
9.1.1 - Christian Anti-Judaism [Seite 273]
9.1.1.1 - Historical Overview [Seite 273]
9.1.1.2 - Theological Roots of Christian Anti-Judaism [Seite 278]
9.1.2 - Inclusivist Openings [Seite 281]
9.1.2.1 - The Unrevoked Covenant [Seite 281]
9.1.2.2 - The Issue of Missionizing the Jews [Seite 286]
9.1.2.3 - Pluralizing Developments or an Inclusivist Alliance? [Seite 289]
9.1.3 - Rosemary Radford Ruether [Seite 292]
9.1.4 - Pluralist Perspectives [Seite 299]
9.1.4.1 - On the Christian "Yes" and the Jewish "No" to Jesus [Seite 299]
9.1.4.2 - Election and the Plurality of Religions [Seite 305]
9.2 - 13. Christianity and Islam [Seite 310]
9.2.1 - Historical Burdens [Seite 310]
9.2.1.1 - Who is Surpassing Whom? Conquests, Reconquests, and their Religious Background [Seite 310]
9.2.1.2 - Islam from a Christian Exclusivist Perspective [Seite 315]
9.2.2 - Inclusivist Openings [Seite 323]
9.2.2.1 - The Significance of the Second Vatican Council [Seite 323]
9.2.2.2 - Muhammad and Jesus in the Writings of Kenneth Cragg [Seite 327]
9.2.3 - Wilfred Cantwell Smith [Seite 334]
9.2.4 - Pluralist Perspectives [Seite 338]
9.2.4.1 - Incarnation and Trinity [Seite 338]
9.2.4.2 - Muhammad and Jesus [Seite 340]
9.2.4.3 - Pluralist Islam [Seite 348]
9.3 - 14. Christianity and Hinduism [Seite 352]
9.3.1 - Colonialism and Neo-Hinduism [Seite 352]
9.3.1.1 - The Beginnings of Indian Christianity [Seite 352]
9.3.1.2 - Christian Mission under Portuguese and British Rule [Seite 353]
9.3.1.3 - The Neo-Hindu Response [Seite 356]
9.3.2 - Inclusivist Openings [Seite 359]
9.3.2.1 - "The Crown of Hinduism" [Seite 360]
9.3.2.2 - Catholic Inclusivism aft er the Second Vatican Council [Seite 363]
9.3.3 - Raimon Panikkar [Seite 366]
9.3.4 - Pluralist Perspectives [Seite 371]
9.3.4.1 - Mutual Enrichment [Seite 371]
9.3.4.2 - A Pluralist Theology of Religions and the Question of Caste [Seite 376]
9.3.4.3 - Repressive Tolerance? [Seite 380]
9.4 - 15. Christianity and Buddhism [Seite 383]
9.4.1 - On the History of Christian-Buddhist Encounter [Seite 383]
9.4.1.1 - An Explosive Pre-History? [Seite 383]
9.4.1.2 - Historical Burdens [Seite 386]
9.4.1.3 - Mutual Exclusivism [Seite 390]
9.4.2 - Inclusivist Openings [Seite 397]
9.4.3 - Lynn A. de Silva [Seite 402]
9.4.4 - Pluralist Perspectives [Seite 407]
9.4.4.1 - Christian-Buddhist Complementarity [Seite 407]
9.4.4.2 - Christian-Buddhist Relativization [Seite 412]
9.5 - 16. Steps to the Future [Seite 422]
9.5.1 - A Plausible Theological Hypothesis [Seite 422]
9.5.2 - Practical Consequences [Seite 424]
9.5.3 - Toward a World Theology [Seite 429]
9.5.4 - Interreligious Spirituality [Seite 432]
10 - Bibliography [Seite 438]
11 - Index of Names [Seite 474]

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