Ugandan Children's Literature and its Implications for Cultural and Global Learning in TEFL

An Extensive Reading Project Study
 
 
Narr Francke Attempto (Verlag)
  • 1. Auflage
  • |
  • erschienen am 15. Januar 2018
  • |
  • 517 Seiten
 
E-Book | PDF mit Wasserzeichen-DRM | Systemvoraussetzungen
978-3-8233-9168-5 (ISBN)
 
The present study adds to TEFL discourse in several ways. First of all, it contributes to the widening of the canon as it focuses on Ugandan childrens fiction. Secondly, the research connects to the few empirical studies that exist in the field. It provides further implications for cultural and global learning and literary didactics in TEFL derived from insights into the mental processes of a group of Year 9 students in Germany engaging with Ugandan childrens fiction within the scope of an extensive reading project.

Stephanie Schaidt war wissenschaftliche Mitarbeiterin am Lehrstuhl für Didaktik des Englischen an der Universität Augsburg. Seit Januar 2017 befindet sie sich als Studienreferendarin im baden-württembergischen Schuldienst.
  • Englisch
  • Tübingen
  • |
  • Deutschland
  • 21,79 MB
978-3-8233-9168-5 (9783823391685)
3823391682 (3823391682)
weitere Ausgaben werden ermittelt
Stephanie Schaidt war wissenschaftliche Mitarbeiterin am Lehrstuhl für Didaktik des Englischen an der Universität Augsburg. Seit Januar 2017 befindet sie sich als Studienreferendarin im baden-württembergischen Schuldienst.
1 - Acknowledgments [Seite 6]
2 - Contents [Seite 10]
3 - List of Abbreviations [Seite 16]
3.1 - 1?Introduction [Seite 18]
3.2 - 2?Relevant Concepts and Developments in the Fields of Cultural and Global Learning [Seite 24]
3.2.1 - 2.1?Discussions on Landeskunde [Seite 24]
3.2.2 - 2.2?The Rise of Intercultural Learning [Seite 27]
3.2.3 - 2.3?Understanding Otherness: Optimistic vs. Sceptical Hermeneutics [Seite 32]
3.2.4 - 2.4?Postmodernism, Postcolonialism and a Changing Concept of Culture [Seite 35]
3.2.5 - 2.5?Transcultural Learning [Seite 38]
3.2.6 - 2.6?Constructivist Approaches to Understanding Otherness [Seite 41]
3.2.7 - 2.7?Implications of Anti-Racist Pedagogy [Seite 45]
3.2.8 - 2.8?Globalisation and Global Education [Seite 49]
3.2.9 - 2.9?Relevance of the Different Concepts and Developments for the Present Study [Seite 60]
3.3 - 3?Children's Literature in the EFL Classroom [Seite 63]
3.3.1 - 3.1?Literary Texts in the (Lower and Intermediate) EFL Classroom [Seite 63]
3.3.2 - 3.2?(Children's) Literature and Cultural and Global Learning [Seite 66]
3.3.3 - 3.3?Extensive Reading in the EFL Classroom [Seite 70]
3.4 - 4?Ugandan Children's Literature [Seite 75]
3.4.1 - 4.1?Towards a Definition of Ugandan Children's Literature [Seite 75]
3.4.2 - 4.2?History of Ugandan Children's Literature [Seite 79]
3.4.3 - 4.3?Neo-imperialism, Postcolonialism and Ugandan Children's Literature [Seite 82]
3.4.4 - 4.4?Selected Genres, Topics and Titles [Seite 86]
3.4.4.1 - 4.4.1?Folktales [Seite 88]
3.4.4.2 - 4.4.2?Fiction in a Realistic Mode [Seite 92]
3.4.4.2.1 - 4.4.2.1???Growing Up in Post-Independence Uganda [Seite 93]
3.4.4.2.2 - 4.4.2.2???School [Seite 95]
3.4.4.2.3 - 4.4.2.3 HIV???/???AIDS [Seite 99]
3.4.4.2.4 - 4.4.2.4???Empowering the Girl Child [Seite 103]
3.4.4.2.5 - 4.4.2.5???Child Soldiers [Seite 106]
3.4.4.3 - 4.4.3?Potential of Texts for Cultural and Global Learning [Seite 108]
3.5 - 5?Research Design and Methodology [Seite 111]
3.5.1 - 5.1?Previous Studies and Focus of the Present Study [Seite 111]
3.5.2 - 5.2?Research Aim [Seite 114]
3.5.3 - 5.3?Qualitative Research Design [Seite 116]
3.5.4 - 5.4?Participants [Seite 117]
3.5.5 - 5.5?Research Instruments [Seite 119]
3.5.5.1 - 5.5.1?Questionnaires [Seite 119]
3.5.5.2 - 5.5.2?Reading Diaries [Seite 121]
3.5.5.3 - 5.5.3?Interviews [Seite 125]
3.5.6 - 5.6?Procedure [Seite 127]
3.5.6.1 - 5.6.1?Preparations [Seite 127]
3.5.6.2 - 5.6.2?Piloting [Seite 128]
3.5.6.3 - 5.6.3?Reading Project Design [Seite 128]
3.5.7 - 5.7?Data Analysis [Seite 130]
3.5.7.1 - 5.7.1?Data Preparation [Seite 130]
3.5.7.2 - 5.7.2?Structure of the Data Analysis Phase [Seite 132]
3.5.7.3 - 5.7.3?Coding Procedure [Seite 132]
3.5.8 - 5.8?Critical Reflection upon Study Design [Seite 135]
3.6 - 6?Research Findings: Cases [Seite 137]
3.6.1 - 6.1?Niko [Seite 137]
3.6.1.1 - 6.1.1?Case Description [Seite 138]
3.6.1.2 - 6.1.2?Reading Background [Seite 138]
3.6.1.3 - 6.1.3?Prior Knowledge and Expectations [Seite 139]
3.6.1.4 - 6.1.4?Comparisons and Encounters with Foreignness [Seite 140]
3.6.1.5 - 6.1.5?(De)Construction and Reflection [Seite 143]
3.6.1.6 - 6.1.6?HIV???/???AIDS [Seite 146]
3.6.1.7 - 6.1.7?Summary [Seite 147]
3.6.2 - 6.2?Magdalena [Seite 148]
3.6.2.1 - 6.2.1?Case Description [Seite 148]
3.6.2.2 - 6.2.2?Reading Background [Seite 149]
3.6.2.3 - 6.2.3?Prior Knowledge [Seite 151]
3.6.2.4 - 6.2.4?Comparisons and Encounters with Foreignness [Seite 151]
3.6.2.5 - 6.2.5?(De)Construction and Reflection [Seite 153]
3.6.2.6 - 6.2.6?HIV???/???AIDS [Seite 155]
3.6.2.7 - 6.2.7?Gender Issues [Seite 156]
3.6.2.8 - 6.2.8?Summary [Seite 157]
3.6.3 - 6.3?Oliver [Seite 157]
3.6.3.1 - 6.3.1?Case Description [Seite 157]
3.6.3.2 - 6.3.2?Reading Background [Seite 158]
3.6.3.3 - 6.3.3?Prior Knowledge [Seite 160]
3.6.3.4 - 6.3.4?Comparisons and Encounters with Foreignness [Seite 161]
3.6.3.5 - 6.3.5?(De)Construction and Reflection [Seite 161]
3.6.3.6 - 6.3.6?Gender Issues [Seite 163]
3.6.3.7 - 6.3.7?Summary [Seite 164]
3.6.4 - 6.4?Emma [Seite 165]
3.6.4.1 - 6.4.1?Case Description [Seite 165]
3.6.4.2 - 6.4.2?Reading Background [Seite 165]
3.6.4.3 - 6.4.3?Prior Knowledge [Seite 168]
3.6.4.4 - 6.4.4?Comparisons and Encounters with Foreignness [Seite 169]
3.6.4.5 - 6.4.5?(De)Construction and Reflection [Seite 175]
3.6.4.6 - 6.4.6?HIV???/???AIDS [Seite 178]
3.6.4.7 - 6.4.7?Gender Issues [Seite 178]
3.6.4.8 - 6.4.8?War Involving Child Soldiers [Seite 179]
3.6.4.9 - 6.4.9?Summary [Seite 180]
3.6.5 - 6.5?Lukas [Seite 181]
3.6.5.1 - 6.5.1?Case Description [Seite 181]
3.6.5.2 - 6.5.2?Reading Background [Seite 182]
3.6.5.3 - 6.5.3?Prior Knowledge [Seite 183]
3.6.5.4 - 6.5.4?Comparisons and Encounters with Foreignness [Seite 184]
3.6.5.5 - 6.5.5?(De)Construction and Reflection [Seite 186]
3.6.5.6 - 6.5.6?HIV???/???AIDS [Seite 189]
3.6.5.7 - 6.5.7?Gender Issues [Seite 190]
3.6.5.8 - 6.5.8?Summary [Seite 191]
3.6.6 - 6.6?Leyla [Seite 191]
3.6.6.1 - 6.6.1?Case Description [Seite 191]
3.6.6.2 - 6.6.2?Reading Background [Seite 192]
3.6.6.3 - 6.6.3?Prior Knoweldge [Seite 194]
3.6.6.4 - 6.6.4?Comparisons and Encounters with Foreignness [Seite 195]
3.6.6.5 - 6.6.5?(De)Construction and Reflection [Seite 199]
3.6.6.6 - 6.6.6?HIV???/???AIDS [Seite 200]
3.6.6.7 - 6.6.7?Gender Issues [Seite 201]
3.6.6.8 - 6.6.8?Summary [Seite 202]
3.6.7 - 6.7?Benjamin [Seite 203]
3.6.7.1 - 6.7.1?Case Description [Seite 203]
3.6.7.2 - 6.7.2?Reading Background [Seite 204]
3.6.7.3 - 6.7.3?Prior Knowledge [Seite 205]
3.6.7.4 - 6.7.4?Comparisons and Encounters with Foreignness [Seite 206]
3.6.7.5 - 6.7.5?(De)Construction and Reflection [Seite 208]
3.6.7.6 - 6.7.6?HIV???/???AIDS [Seite 211]
3.6.7.7 - 6.7.7?Gender Issues [Seite 212]
3.6.7.8 - 6.7.8?Summary [Seite 213]
3.6.8 - 6.8?Charlotte [Seite 213]
3.6.8.1 - 6.8.1?Case Description [Seite 213]
3.6.8.2 - 6.8.2?Reading Background [Seite 214]
3.6.8.3 - 6.8.3?Prior Knowledge [Seite 217]
3.6.8.4 - 6.8.4?Comparisons and Encounters with Foreignness [Seite 218]
3.6.8.5 - 6.8.5?(De)Construction and Reflection [Seite 220]
3.6.8.6 - 6.8.6?HIV???/???AIDS [Seite 225]
3.6.8.7 - 6.8.7?Gender Issues [Seite 226]
3.6.8.8 - 6.8.8?Summary [Seite 226]
3.6.9 - 6.9?Philipp [Seite 227]
3.6.9.1 - 6.9.1?Case Description [Seite 227]
3.6.9.2 - 6.9.2?Reading Background [Seite 228]
3.6.9.3 - 6.9.3?Prior Knowledge [Seite 229]
3.6.9.4 - 6.9.4?Comparisons and Encounters with Foreignness [Seite 230]
3.6.9.5 - 6.9.5?(De)Construction and Reflection [Seite 232]
3.6.9.6 - 6.9.6?HIV???/???AIDS [Seite 234]
3.6.9.7 - 6.9.7?Summary [Seite 236]
3.6.10 - 6.10?Anna [Seite 236]
3.6.10.1 - 6.10.1?Case Description [Seite 236]
3.6.10.2 - 6.10.2?Reading Background [Seite 238]
3.6.10.3 - 6.10.3?Prior Knowledge [Seite 239]
3.6.10.4 - 6.10.4?Comparisons and Encounters with Foreignness [Seite 240]
3.6.10.5 - 6.10.5?(De)Construction and Reflection [Seite 242]
3.6.10.6 - 6.10.6?HIV???/???AIDS [Seite 245]
3.6.10.7 - 6.10.7?Summary [Seite 247]
3.6.11 - 6.11?Rebecca [Seite 247]
3.6.11.1 - 6.11.1?Case Description [Seite 247]
3.6.11.2 - 6.11.2?Reading Background [Seite 248]
3.6.11.3 - 6.11.3?Prior Knowledge [Seite 251]
3.6.11.4 - 6.11.4?Comparisons and Encounters with Foreignness [Seite 252]
3.6.11.5 - 6.11.5?(De)Construction and Reflection [Seite 254]
3.6.11.6 - 6.11.6?HIV???/???AIDS [Seite 256]
3.6.11.7 - 6.11.7?Gender Issues [Seite 257]
3.6.11.8 - 6.11.8?War Involving Child Soldiers [Seite 258]
3.6.11.9 - 6.11.9?Summary [Seite 260]
3.6.12 - 6.12?Hannes [Seite 260]
3.6.12.1 - 6.12.1?Case Description [Seite 260]
3.6.12.2 - 6.12.2?Reading Background [Seite 261]
3.6.12.3 - 6.12.3?Prior Knowledge [Seite 262]
3.6.12.4 - 6.12.4?Comparisons and Encounters with Foreignness [Seite 262]
3.6.12.5 - 6.12.5?(De)Construction and Reflection [Seite 263]
3.6.12.6 - 6.12.6?Summary [Seite 264]
3.6.13 - 6.13?Overview of Cases [Seite 264]
3.7 - 7?Research Findings: Thematic Structure [Seite 269]
3.7.1 - 7.1?Contexts [Seite 269]
3.7.1.1 - 7.1.1?Prior Knowledge [Seite 269]
3.7.1.1.1 - Associations with Uganda [Seite 269]
3.7.1.1.2 - Sources of their Knowledge [Seite 271]
3.7.1.1.3 - Interest in Uganda [Seite 273]
3.7.1.1.4 - Expectations Concerning Ugandan Children's Fiction [Seite 274]
3.7.1.1.5 - Interest in Student Exchange [Seite 275]
3.7.1.1.6 - Summary and Interpretation [Seite 276]
3.7.1.2 - 7.1.2?Reading Background [Seite 281]
3.7.1.2.1 - Degree of Reading Appeal [Seite 281]
3.7.1.2.2 - Frequency of Reading Literary Texts [Seite 283]
3.7.1.2.3 - Reading Interest [Seite 283]
3.7.1.2.4 - Text Selection Criteria [Seite 285]
3.7.1.2.5 - Emotions to the Texts in the Reading Project [Seite 288]
3.7.1.2.5.1 - Writing Style [Seite 288]
3.7.1.2.5.2 - Plot [Seite 290]
3.7.1.2.5.3 - Characters [Seite 292]
3.7.1.2.5.4 - Moral???/???Theme [Seite 295]
3.7.1.2.5.5 - Length of the Text [Seite 297]
3.7.1.2.5.6 - Level of Linguistic Difficulty [Seite 297]
3.7.1.2.6 - Text Comprehension [Seite 298]
3.7.1.2.7 - Reactions to Individual Texts in the Project [Seite 300]
3.7.1.2.8 - Summary and Interpretation [Seite 304]
3.7.1.3 - 7.1.3?Biography [Seite 306]
3.7.1.3.1 - Sex???/???Gender [Seite 307]
3.7.1.3.2 - Age [Seite 307]
3.7.1.3.3 - Nationality???/???Cultural Background [Seite 307]
3.7.1.3.4 - Languages and Cultures [Seite 308]
3.7.1.3.5 - Religion [Seite 310]
3.7.1.3.6 - Family [Seite 310]
3.7.1.3.7 - School [Seite 310]
3.7.1.3.8 - Disability [Seite 312]
3.7.1.3.9 - Hobbies [Seite 312]
3.7.1.3.10 - Summary and Interpretation [Seite 312]
3.7.2 - 7.2?Mental Processes [Seite 313]
3.7.2.1 - 7.2.1?Construction and Deconstruction [Seite 313]
3.7.2.1.1 - Reproduction [Seite 316]
3.7.2.1.2 - Projection [Seite 318]
3.7.2.1.3 - Perturbation [Seite 319]
3.7.2.1.4 - Generalisations [Seite 321]
3.7.2.1.5 - Summary and Interpretation [Seite 323]
3.7.2.2 - 7.2.2?Comparisons and Encounters with Foreignness [Seite 323]
3.7.2.2.1 - Own = Norm [Seite 325]
3.7.2.2.2 - Similarities [Seite 328]
3.7.2.2.3 - Differences [Seite 330]
3.7.2.2.3.1 - Culture???/???Nationality [Seite 331]
3.7.2.2.3.2 - Gender [Seite 333]
3.7.2.2.3.3 - Family Structure [Seite 333]
3.7.2.2.3.4 - Religion [Seite 334]
3.7.2.2.3.5 - Character Traits [Seite 335]
3.7.2.2.3.6 - Fantastic Elements [Seite 336]
3.7.2.2.4 - Evaluation of 'Different' [Seite 336]
3.7.2.2.4.1 - Differences as Inferior [Seite 337]
3.7.2.2.4.2 - Differences as Difficult to Understand [Seite 339]
3.7.2.2.4.3 - Differences as Interesting???/???Impressive [Seite 340]
3.7.2.2.4.4 - Different Evaluations of Differences [Seite 341]
3.7.2.2.5 - Summary and Interpretation [Seite 342]
3.7.2.3 - 7.2.3?Strategies and Reflections [Seite 343]
3.7.2.3.1 - Strategies for Dealing with Differences [Seite 343]
3.7.2.3.1.1 - Accepting Strategy [Seite 343]
3.7.2.3.1.2 - Privilege-Reflecting Strategy [Seite 344]
3.7.2.3.1.3 - Helping-the-Other Strategy [Seite 345]
3.7.2.3.1.4 - Legitimating Strategy [Seite 346]
3.7.2.3.2 - Reflection [Seite 348]
3.7.2.3.2.1 - Reflection upon Prior Knowledge [Seite 348]
3.7.2.3.2.2 - Reflection upon Norms [Seite 349]
3.7.2.3.2.3 - Reflection upon Generalisations, Stereotypes and Prejudices [Seite 350]
3.7.2.3.2.4 - Reflection upon the Language They Used [Seite 352]
3.7.2.3.2.5 - Reflections upon Fictionality [Seite 353]
3.7.2.3.3 - Summary and Interpretation [Seite 353]
3.7.3 - 7.3?Global Topics [Seite 354]
3.7.3.1 - 7.3.1?HIV???/???AIDS [Seite 354]
3.7.3.1.1 - Prior Knowledge [Seite 354]
3.7.3.1.2 - Knowledge Gained [Seite 356]
3.7.3.1.3 - HIV and Encounters of Foreignness [Seite 359]
3.7.3.1.4 - Comparisons [Seite 361]
3.7.3.1.5 - Reflection [Seite 365]
3.7.3.1.6 - Students' Reactions [Seite 366]
3.7.3.2 - 7.3.2?Gender Issues [Seite 368]
3.7.3.2.1 - Prior Knowledge [Seite 368]
3.7.3.2.2 - Knowledge Gained [Seite 369]
3.7.3.2.3 - Gender Issues and Encounters of Foreignness and Differences [Seite 369]
3.7.3.2.4 - Students' Reactions [Seite 371]
3.7.3.3 - 7.3.3?War Involving Child Soldiers [Seite 374]
3.7.3.3.1 - Prior Knowledge [Seite 374]
3.7.3.3.2 - Knowledge Gained [Seite 374]
3.7.3.3.3 - Child Soldiers and Encounters of Foreignness and Differences [Seite 376]
3.7.3.3.4 - Reflections [Seite 379]
3.7.3.3.5 - Students' Reactions [Seite 379]
3.7.3.4 - 7.3.4?Summary and Interpretation [Seite 381]
3.7.4 - 7.4?Evaluation of the Extensive Reading Project [Seite 381]
3.7.4.1 - Evaluation of the Reading Project as a Whole [Seite 382]
3.7.4.2 - Evaluation of the Reading Diary [Seite 388]
3.7.4.3 - Evaluation of the Introductory Lessons [Seite 389]
3.7.4.4 - Students' Reading Behaviour in the Extensive Reading Project [Seite 392]
3.7.4.5 - Summary and Interpretation [Seite 394]
3.8 - 8?Discussion of Research Findings and Implications Arising for TEFL [Seite 396]
3.8.1 - 8.1?Implications for Learning and Teaching about Cultural Aspects and Global Topics in the EFL Classroom [Seite 396]
3.8.1.1 - 8.1.1?Knowledges Instead of Knowledge [Seite 397]
3.8.1.1.1 - Deconstructing Metanarratives [Seite 398]
3.8.1.1.2 - Providing More Room for 'Africa' in the EFL Classroom [Seite 399]
3.8.1.1.3 - Providing Students with a Counter-Discourse [Seite 404]
3.8.1.1.4 - Providing Students With a Multitude of Perspectives [Seite 407]
3.8.1.1.5 - Providing Students With Backgrounds [Seite 407]
3.8.1.2 - 8.1.2?Recognising Inconsistencies and Limits [Seite 409]
3.8.1.2.1 - Discovering Inconsistencies [Seite 409]
3.8.1.2.2 - Allowing Uncertainties [Seite 411]
3.8.1.2.3 - Preserving the Foreign [Seite 412]
3.8.1.2.4 - Fictionality of Literary Texts [Seite 413]
3.8.1.3 - 8.1.3?Reflecting upon Self [Seite 414]
3.8.1.3.1 - Prior Knowledge [Seite 415]
3.8.1.3.2 - Norms [Seite 415]
3.8.1.3.3 - Privileges [Seite 415]
3.8.1.3.4 - Reflecting Upon Language [Seite 416]
3.8.2 - 8.2?Global Education Differently [Seite 417]
3.8.2.1 - 8.2.1?Focus on 'Self' Rather Than 'the Other' [Seite 417]
3.8.2.2 - 8.2.2?'Learning from' Rather Than 'Learning about' [Seite 418]
3.8.2.3 - 8.2.3?Becoming Reflective, Not Active in the First Place [Seite 419]
3.8.3 - 8.3?Implications for Learning and Teaching with Literary Texts and Extensive Reading [Seite 421]
3.8.3.1 - 8.3.1?Literary Texts [Seite 421]
3.8.3.2 - 8.3.2?Extensive Reading Projects [Seite 423]
3.8.3.2.1 - Benefits [Seite 423]
3.8.3.2.1.1 - Opportunity to Read [Seite 423]
3.8.3.2.1.2 - Improving Students' Skills in (Reading in) the Foreign Language [Seite 424]
3.8.3.2.1.3 - Subjectivist Approach [Seite 424]
3.8.3.2.1.4 - Multiple Perspectives [Seite 425]
3.8.3.2.2 - Drawbacks [Seite 426]
3.8.3.2.2.1 - Overloading [Seite 426]
3.8.3.2.2.2 - Lack of Input and Contextualisation [Seite 427]
3.8.3.2.2.3 - Lack of Impulses and Feedback [Seite 427]
3.8.3.2.2.4 - Lack of Reading Strategies [Seite 427]
3.8.3.2.2.5 - Lack of Control [Seite 427]
3.8.3.2.3 - Principles [Seite 428]
3.8.3.2.3.1 - Text Selection [Seite 428]
3.8.3.2.3.2 - Introductory Lessons [Seite 429]
3.8.3.2.3.3 - Reading Lessons [Seite 430]
3.8.3.2.3.4 - Final Lessons [Seite 431]
3.8.3.2.3.5 - Reading Diaries [Seite 431]
3.8.3.2.4 - Role of the Teacher [Seite 432]
3.9 - 9?Retrospective Reflections upon Research Design and Methodology [Seite 435]
3.9.1 - Inter-Subject Comprehensibility [Seite 435]
3.9.2 - Indication of the Research Project [Seite 436]
3.9.3 - Empirical Foundation [Seite 437]
3.9.4 - Limitation [Seite 438]
3.9.5 - Coherence [Seite 438]
3.9.6 - Relevance [Seite 439]
3.9.7 - Reflected Subjectivity [Seite 439]
3.9.8 - Openness and Flexibility [Seite 439]
3.9.9 - Research Ethics [Seite 440]
3.10 - 10?Conclusion and Outlook [Seite 441]
4 - 11?References [Seite 449]
5 - Appendices [Seite 481]
6 - List of Figures [Seite 516]
7 - List of Tables [Seite 517]

Dateiformat: PDF
Kopierschutz: Wasserzeichen-DRM (Digital Rights Management)

Systemvoraussetzungen:

Computer (Windows; MacOS X; Linux): Verwenden Sie zum Lesen die kostenlose Software Adobe Reader, Adobe Digital Editions oder einen anderen PDF-Viewer Ihrer Wahl (siehe E-Book Hilfe).

Tablet/Smartphone (Android; iOS): Installieren Sie die kostenlose App Adobe Digital Editions oder eine andere Lese-App für E-Books (siehe E-Book Hilfe).

E-Book-Reader: Bookeen, Kobo, Pocketbook, Sony, Tolino u.v.a.m. (nur bedingt: Kindle)

Das Dateiformat PDF zeigt auf jeder Hardware eine Buchseite stets identisch an. Daher ist eine PDF auch für ein komplexes Layout geeignet, wie es bei Lehr- und Fachbüchern verwendet wird (Bilder, Tabellen, Spalten, Fußnoten). Bei kleinen Displays von E-Readern oder Smartphones sind PDF leider eher nervig, weil zu viel Scrollen notwendig ist. Mit Wasserzeichen-DRM wird hier ein "weicher" Kopierschutz verwendet. Daher ist technisch zwar alles möglich - sogar eine unzulässige Weitergabe. Aber an sichtbaren und unsichtbaren Stellen wird der Käufer des E-Books als Wasserzeichen hinterlegt, sodass im Falle eines Missbrauchs die Spur zurückverfolgt werden kann.

Weitere Informationen finden Sie in unserer E-Book Hilfe.


Download (sofort verfügbar)

62,40 €
inkl. 19% MwSt.
Download / Einzel-Lizenz
PDF mit Wasserzeichen-DRM
siehe Systemvoraussetzungen
E-Book bestellen

Unsere Web-Seiten verwenden Cookies. Mit der Nutzung dieser Web-Seiten erklären Sie sich damit einverstanden. Mehr Informationen finden Sie in unserem Datenschutzhinweis. Ok