Becoming Interreligious

Towards a Dialogical Theology from a Jewish Vantage Point
 
 
Waxmann Verlag GmbH
  • 1. Auflage
  • |
  • erschienen am 1. September 2017
  • |
  • 248 Seiten
 
E-Book | PDF ohne DRM | Systemvoraussetzungen
978-3-8309-8080-3 (ISBN)
 
The present volume contains reflections on the desirability and even the necessity of the interreligious dialogue and of dialogical theology in an increasingly globalized world. A kaleidoscope of various religions, each with its own specificity and cultural singularity, characterizes plural, open societies. In this constellation, encounters with religious others allow us to reimagine and reconfigure our religious singularity. In the process of becoming interreligious, one dynamically and creatively shapes one's particularity in communication with others. The nightmare of a homogeneous society where the other has no place at all receives its alternative in the vision of a growing community in which one's cultural and religious identity is formed, affirmed, and transformed in dialogue with others.

Meir, Ephraim, Prof. Dr. ist Professor für moderne jüdische Philosophie an der Bar-Ilan Universität in Ramat Gan, Israel, und arbeitet seit 2014 regelmäßig zweimal im Jahr als 'Emmanuel-Lévinas-Gastprofessor für jüdische Dialogstudien und interreligiöse Theologie' an der Akademie der Weltreligionen der Universität Hamburg. Schwerpunkte: moderne jüdische Philosophie, dialogisches Denken, interreligiöse Theologie.
  • Englisch
  • Münster
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  • Deutschland
  • 1,96 MB
978-3-8309-8080-3 (9783830980803)
weitere Ausgaben werden ermittelt
1 - Book Cover [Seite 1]
1.1 - Imprint [Seite 4]
1.2 - Table of Contents [Seite 5]
2 - Introduction [Seite 9]
3 - Chapter 1. The Necessity and Challenge of Interreligiosity [Seite 13]
3.1 - Choice [Seite 13]
3.2 - New values [Seite 14]
3.3 - A world-centered religiosity [Seite 14]
3.4 - The question of belonging [Seite 17]
3.5 - A different mindset: com-passion with others [Seite 18]
3.6 - "Trans-difference" [Seite 19]
3.7 - The transcendent [Seite 20]
3.8 - Uniqueness, communication and "trans-difference" [Seite 21]
3.9 - Distinctiveness and covenantality [Seite 23]
3.10 - Inspiration from Buber and Levinas [Seite 25]
3.11 - The other in Levinas's ethical metaphysics [Seite 26]
3.12 - Plural society, religion and redemption of the subject [Seite 33]
3.13 - Remedies [Seite 35]
3.14 - Interreligious theology [Seite 36]
3.15 - A theology in touch with reality [Seite 37]
3.16 - Conditions for dialogue [Seite 41]
4 - Chapter 2. Hassidic Ingredients for Interreligiosity [Seite 49]
4.1 - Everyone is called [Seite 50]
4.2 - Everyone has his own way [Seite 51]
4.3 - A united soul [Seite 53]
4.4 - Start with yourself [Seite 54]
5 - Chapter 3. Violence and Peace in Religions [Seite 59]
5.1 - The violent side of human existence [Seite 60]
5.1.1 - Violent desire [Seite 60]
5.1.2 - Violent jealousy [Seite 60]
5.1.3 - False religiosity [Seite 61]
5.2 - Peace as proximity [Seite 62]
5.2.1 - Pursuing peace as disciples of Aharon [Seite 62]
5.2.2 - Truth and peace [Seite 63]
5.2.3 - Erasing God's name in the name of peace [Seite 64]
5.2.4 - Learned people and shalom [Seite 64]
5.2.5 - Ask for the peace of Jerusalem for the sake of the neighbor, for God's sake [Seite 65]
5.2.6 - The holiness of wholeness [Seite 65]
5.3 - Israeli-Palestinian conflict [Seite 68]
5.4 - Religious views on suffering [Seite 71]
5.5 - Mercy and its limits [Seite 77]
5.6 - God, a merciful Father and a righteous Judge [Seite 81]
6 - Chapter 4. Interreligious Teaching and Dialogue [Seite 85]
6.1 - Interreligious co-teaching [Seite 85]
6.1.1 - Hindu and Jewish perspectives on interreligious friendship [Seite 86]
6.1.2 - Jewish and Buddhist thoughts [Seite 91]
6.1.3 - Abraham and Ibrahim [Seite 97]
6.1.4 - Jewish and Alevite light [Seite 102]
6.1.5 - Buber and the Dalai Lama [Seite 104]
6.1.6 - Pascha and Pesach [Seite 108]
6.2 - Peace talks [Seite 112]
6.2.1 - Finkenwerder [Seite 113]
6.2.2 - Dr. Ramezani [Seite 115]
7 - Chapter 5. Interreligious Theology [Seite 119]
7.1 - John Hick [Seite 121]
7.2 - Dan Cohn-Sherbok [Seite 123]
7.3 - Michael S. Kogan [Seite 124]
7.4 - Theocentric Christians [Seite 125]
7.5 - Multiple religious belonging [Seite 128]
8 - Chapter 6. Between Christians and Jews [Seite 131]
8.1 - Openness in the Jewish tradition [Seite 131]
8.2 - Christian changes and Jewish responses [Seite 133]
8.2.1 - Nostra Aetate: a document of teshuva [Seite 133]
8.2.2 - Jewish influence on Nostra Aetate [Seite 135]
8.2.3 - Critical notes [Seite 137]
8.2.4 - Dabru emet [Seite 140]
8.2.5 - Jewish recognition of the legitimacy of Christianity [Seite 141]
8.2.6 - "Dabru emet" and religious Jews [Seite 141]
8.2.7 - Together towards the future [Seite 144]
8.2.8 - The American Jewish approach to Christianity and to Nostra Aetate [Seite 145]
8.2.9 - The inner-Jewish debate: Soloveitchik and Heschel [Seite 147]
8.2.10 - Judaism and Christianity: different and related [Seite 150]
8.2.11 - A psychological interpretation of Soloveitchik's standpoint [Seite 151]
8.2.12 - No religion is an island [Seite 152]
8.2.13 - An outstretched hand to Christians [Seite 153]
8.2.14 - Statement of orthodox rabbis on Christianity [Seite 154]
8.3 - Jews reaching out to Christians: the case of Rosenzweig [Seite 155]
8.3.1 - The rays or the eternal way [Seite 156]
8.4 - Buber and interreligious theology [Seite 164]
8.4.1 - The category of presence [Seite 164]
8.4.2 - The art of translating [Seite 166]
8.4.3 - Relation to Christianity [Seite 167]
8.4.4 - Differences and trans-difference [Seite 169]
8.4.5 - A link between Judaism and Christianity [Seite 170]
8.4.6 - The antithetic view in "Two Types of Faith" [Seite 171]
8.5 - Recent Jewish views on Jesus and Paul [Seite 179]
8.5.1 - New Perspective on Paul [Seite 182]
9 - Chapter 7. On the Urgency of Dialogical Hermeneutics [Seite 187]
9.1 - Text and context [Seite 191]
9.2 - The problem and the chance of religions [Seite 191]
9.3 - The power of midrash [Seite 193]
9.4 - Dialogical reading [Seite 193]
9.5 - Lessing and beyond [Seite 194]
9.6 - Constructive theology [Seite 194]
9.7 - Hospitality [Seite 195]
9.8 - Excessive love for the own makes us forget the other [Seite 196]
9.9 - Particularism and universalism [Seite 197]
9.10 - From text to context and from context to text [Seite 198]
9.11 - Religiosity as having the capacity to be ashamed [Seite 199]
9.12 - Philosophy and interreligious dialogue [Seite 200]
9.13 - What texts mean and what they could mean [Seite 201]
9.14 - Identity and meta-identity [Seite 202]
9.15 - A pioneer experiment of dialogical hermeneutics and the problem of naivety [Seite 202]
9.16 - The problem of assimilatory alienation of the text and the priority of reading the text in its natural context [Seite 204]
9.17 - Example [Seite 205]
9.18 - "Trans-difference" [Seite 207]
9.19 - Universal friendship [Seite 208]
9.20 - Holy texts and human rights: combining the secular and the sacred [Seite 209]
9.21 - Polemic and dialogical interpretations [Seite 210]
10 - Conclusion [Seite 223]
11 - Bibliography [Seite 231]
12 - Index of Subjects [Seite 243]
13 - Index of Names [Seite 246]

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