Rewriting and Reception in and of the Bible

 
 
Mohr Siebeck (Verlag)
  • 1. Auflage
  • |
  • erschienen am 30. Januar 2018
  • |
  • 411 Seiten
 
E-Book | PDF mit Adobe DRM | Systemvoraussetzungen
978-3-16-155439-1 (ISBN)
 
The contributions in this volume critically engage with Mogens Müller's work on ancient Judaism, the Septuagint, the New Testament gospels, and the reception history of the Bible, covering a variety of topics within the field of biblical rewriting and reception. Rewriting and reception are parts of a continuous process that began within biblical literature itself and have continued in the history of interpretative communities where the Bible has been received and cherished in innumerable ways until today. The present volume aims to further the scholarly debate on important topics within biblical studies. It demonstrates that the notion of reception can be addressed from very different angles and from diverse hermeneutical and methodological viewpoints, all of which offer fresh insights into ancient texts and their afterlife.
  • Englisch
  • Tübingen
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  • Deutschland
  • 7,42 MB
978-3-16-155439-1 (9783161554391)
3161554396 (3161554396)
weitere Ausgaben werden ermittelt
1 - Cover [Seite 1]
2 - Preface [Seite 6]
3 - Table of Contents [Seite 8]
4 - Jesper Høgenhaven, Jesper Tang Nielsen, Heike Omerzu: Introduction: Rewriting and Reception in and of the Bible [Seite 12]
5 - Part I Rewriting and Reception in the Bible [Seite 18]
5.1 - Ancient Judaism [Seite 20]
5.1.1 - Jesper Høgenhaven: Fortschreibung und Kanonisierung in der Bibliothek von Qumran: Bemerkungen mit besonderem Hinblick auf Genesis-Kommentar A (4Q252) [Seite 22]
5.1.1.1 - 1 Was sind >autoritative Texte< im Hinblick auf die Qumran-Rollen? [Seite 24]
5.1.1.2 - 2 Vorstufen zur Kanon-Bildung? Fortschreibung und Kommentar [Seite 28]
5.1.1.3 - 3 Spiegeln Fortschreibung und Kanonisierungverschiedene Grundhaltungen wider? [Seite 30]
5.1.1.4 - 4 Der Genesis-Kommentar von Qumran (4Q252) [Seite 31]
5.1.1.5 - 5 Auslegung durch Fortschreibung(»Rewriting«) im Genesis-Kommentar? [Seite 33]
5.1.1.6 - 6 Auslegung durch Kommentierung imGenesis-Kommentar? Zwei Beispiele [Seite 37]
5.1.1.7 - 7 Gattung und Auslegungsstrategie im Genesis-Kommentar 4Q252 [Seite 40]
5.1.1.8 - 8 Folgerungen und Schlussbemerkungen [Seite 42]
5.1.2 - Ingrid Hjelm: The Coming of a >Prophet Like You< in Ancient Literature [Seite 44]
5.1.2.1 - 1 The Masoretic Bible [Seite 44]
5.1.2.2 - 2 The Samaritan Pentateuch [Seite 48]
5.1.2.3 - 3 The Coming of a Prophet in Samaritan Tradition [Seite 51]
5.1.2.4 - 4 A prophet Like Moses in the Masoretic Tradition [Seite 53]
5.1.2.5 - 5 The Coming of a Prophet in the New Testament [Seite 57]
5.1.3 - Thomas L. Thompson: >Rewritten Bible< or Reiterative Rhetoric: Examples from Yahweh's Garden [Seite 60]
5.1.3.1 - 1 Rewritten Bible and the Rhetoric of Imitation [Seite 60]
5.1.3.2 - 2 Yahweh's Well-watered Garden [Seite 62]
5.1.3.3 - 3 Paradise Lost [Seite 64]
5.1.3.4 - 4 Noah's vineyard: a brief reiteration [Seite 67]
5.1.3.5 - 5 »As well-watered as Yahweh's garden, like the land of Egypt« (Gen 13:10) [Seite 68]
5.1.3.6 - 6 Returning to the Tree of Life [Seite 71]
5.1.3.7 - 7 The Song of the Vineyard [Seite 72]
5.1.3.8 - 8 The Poor Man's Garden [Seite 73]
5.1.4 - Siegfried Kreuzer: New Testament Quotations and the Textual History of the Septuagint [Seite 76]
5.1.4.1 - 1 Introduction [Seite 77]
5.1.4.2 - 2 New observations [Seite 81]
5.1.4.3 - 3 New Testament quotations as witnessesto the text of the Septuagint [Seite 83]
5.1.4.4 - 4 Conclusions [Seite 92]
5.2 - New Testament [Seite 94]
5.2.1 - Michael Labahn: Die Königin aus dem Süden und ihr Auftritt im Gericht: Q 11,31 oder zur (Wirkungs?)Geschichte einer Begegnungserzählung [Seite 96]
5.2.1.1 - 1 Vorbemerkung [Seite 96]
5.2.1.2 - 2 Zur Rekonstruktion und zum literarischenKontext von Q 11,31 in der Logienquelle [Seite 98]
5.2.1.3 - 3 Schriftrezeption als >narrative Abbreviatur<:Q 11,31 und 1 Kön 10,1-13/2 Chr 9,1-12 [Seite 104]
5.2.1.4 - 4 Rezeption und Deutung [Seite 111]
5.2.1.5 - 5 Verfremdende Anknüpfung und befremdende Abgrenzung - oder wie das Erbe zur Last werden kann [Seite 115]
5.2.1.6 - 6 Zusammenfassung [Seite 117]
5.2.2 - Troels Engberg-Pedersen: The Messianic Secret in the Fourth Gospel: On the Fundamental Importance of Mark for John's Rewriting of the Story of Jesus [Seite 120]
5.2.2.1 - 1 The Messianic secret in Mark [Seite 123]
5.2.2.2 - 2 The >Messianic secret< in John [Seite 127]
5.2.2.3 - 3 Summary and conclusion [Seite 132]
5.2.3 - Jesper Tang Nielsen: Johannes und Lukas: Szenen einer Beziehung [Seite 136]
5.2.3.1 - 1 Johannes und die Synoptiker in der Forschungsgeschichte [Seite 137]
5.2.3.2 - 2 Lukas und Johannes in der Forschungsgeschichte [Seite 145]
5.2.3.3 - 3 Narrative Tendenzen und Techniken im Nikodemusevangelium [Seite 150]
5.2.3.4 - 4 Die narrative Beziehung zwischen Lukas und Johannes [Seite 159]
5.2.3.5 - 5. Schluss [Seite 172]
5.2.4 - Frederik Poulsen: A Light to the Gentiles: The Reception of Isaiah in Luke-Acts [Seite 174]
5.2.4.1 - 1 Luke and the Old Testament [Seite 175]
5.2.4.2 - 2 Isaiah's metaphors of light, darkness, sight, and blindness [Seite 177]
5.2.4.3 - 3 Isaiah in Luke-Acts [Seite 179]
5.2.4.3.1 - 3.1 The infancy narrative [Seite 179]
5.2.4.3.2 - 3.2 The public appearances of John and Jesus [Seite 182]
5.2.4.3.3 - 3.3 The realization of Jesus' mission [Seite 185]
5.2.4.3.4 - 3.4 Gentile mission in Acts [Seite 187]
5.2.4.3.5 - 3.5 Paul's call and conversion [Seite 188]
5.2.4.3.6 - 3.6 The rejection of the message of Christ [Seite 189]
5.2.4.4 - 4 Conclusion [Seite 190]
5.2.5 - Martin Meiser: Torah in Galatians: The Significance of the Reception of the Septuagint [Seite 192]
5.2.5.1 - 1 Introduction: Conflicting Identities [Seite 192]
5.2.5.2 - 2 ????? and ?????: Paul's Terminology [Seite 194]
5.2.5.3 - 3 History of Salvation and its Foundation [Seite 195]
5.2.5.4 - 4 Outline of Galatians' argumentatio [Seite 200]
5.2.5.5 - 5 Scripture and Faith (Gal 3:6-9 [Seite 201]
5.2.5.6 - 6 Why do »Works of Torah« not Justify (3:10-14)? [Seite 204]
5.2.5.7 - 7 The Role of the Torah in the Era before Christ (Gal 3:19-25) [Seite 206]
5.2.5.8 - 8 The role of the Torah in the era afterChrist's Coming (Gal 5:14, 18, 23) [Seite 210]
5.2.5.9 - 9 Conclusion [Seite 212]
6 - Part II Rewriting and Reception of the Bible [Seite 214]
6.1 - Ancient Times [Seite 216]
6.1.1 - Martin Karrer: Reception and Rewriting: Beobachtungen zu Schriftreferenzen und Textgeschichte der Apokalypse [Seite 218]
6.1.1.1 - 1 Die Markierung von Referenzen [Seite 219]
6.1.1.2 - 2 Die Einschmelzung der Referenzen in den Text und die Beteiligung der Leser/innen [Seite 224]
6.1.1.3 - 3 Die benutzten Textformen [Seite 229]
6.1.1.4 - 4 Intertextualität und die Textgeschichte der Johannesapokalypse [Seite 235]
6.1.1.5 - 5 Ergebnisse und Konsequenzen [Seite 243]
6.1.2 - Heike Omerzu: Das Petrusevangelium als >rewritten Gospel<? Eine forschungsgeschichtliche Erörterung der Rezeption der Kategorie >rewritten Bible< in Bezug auf frühchristliche Texte [Seite 246]
6.1.2.1 - 1 Hinführung [Seite 246]
6.1.2.2 - 2 >Rewritten Bible< jenseits der Literatur des Antiken Judentums [Seite 248]
6.1.2.3 - 3 >Rewritten Bible< und das Petrusevangelium [Seite 253]
6.1.2.4 - 4 Abschließende Würdigung [Seite 261]
6.1.3 - Tilde Bak Halvgaard: Reception of the Johannine Logos in the Trimorphic Protennoia: The Gnostics and the Bible - Part II [Seite 264]
6.1.3.1 - 1 The Gospel of John and the Trimorphic Protennoia [Seite 266]
6.1.3.2 - 2 The Descent of the Logos [Seite 268]
6.1.3.3 - 3 The Johannine Prologue and the Trimorphic Protennoia [Seite 271]
6.1.3.4 - 4 Reception of the Johannine Logos in the Trimorphic Protennoia? [Seite 279]
6.1.4 - Francis Watson: Reception as Corruption: Tertullian and Marcion in Quest of the True Gospel [Seite 282]
6.1.4.1 - 1 The Anonymous Gospel [Seite 284]
6.1.4.2 - 2 Tertullian's Failed Syllogism [Seite 287]
6.1.4.3 - 3 On the Originality (or otherwise) of the Marcionite Gospel [Seite 291]
6.1.5 - Thomas Hoffmann: Everywhere and Nowhere: On the rewritten Bible and Qur'?n [Seite 300]
6.1.5.1 - 1 References and Family Resemblances [Seite 306]
6.1.5.1.1 - 1.1 Bible-Qur'?n Introductions and Synoptic Attempts [Seite 306]
6.1.5.1.2 - 1.2 Scripturalist reference [Seite 307]
6.1.5.1.3 - 1.3 Reference to characters [Seite 308]
6.1.5.1.4 - 1.4 Territory and space [Seite 310]
6.1.5.1.5 - 1.5 Narrative Family Resemblances [Seite 311]
6.1.5.1.6 - 1.6 Family Resemblances in Genre and Rhetorics. [Seite 311]
6.1.5.1.7 - 1.7 Thematic and Motival Family Resemblances [Seite 311]
6.1.5.1.8 - 1.8 Linguistic and Phraseological Family Resemblances [Seite 312]
6.1.5.2 - 2 Recycled Bible [Seite 313]
6.1.5.3 - 3 Nowhere (and Echoes) [Seite 315]
6.1.5.4 - 4 Selection and Contingency [Seite 315]
6.1.6 - John Strange: Rewriting the Bible in Pictorial Arts: Some Examples and Observations [Seite 318]
6.1.6.1 - 1 Introduction: Moravians and the Bible [Seite 332]
6.1.6.2 - 2 The Choirs [Seite 334]
6.1.6.2.1 - 2.1 Boys [Seite 335]
6.1.6.2.2 - 2.2 Single Brothers [Seite 337]
6.1.6.2.3 - 2.3 Married Brothers [Seite 339]
6.1.6.2.4 - 2.4 Widowers [Seite 341]
6.1.6.2.5 - 2.5 Girls [Seite 342]
6.1.6.2.6 - 2.6 Widows [Seite 343]
6.1.6.3 - 3 Conclusion [Seite 345]
6.1.7 - Christina Petterson: Zinzendorf 's New Testament and the Production of Gender [Seite 332]
6.1.7.1 - 1 Pontus Wikner and his autobiographical portrait of Christ [Seite 347]
6.1.7.2 - 2 Masculinities and romantic friendshipin the nineteenth century [Seite 348]
6.1.7.3 - 3 »Repainting Christ«: Wikner's attitude to the Bible. [Seite 351]
6.1.7.4 - 4 The role of the spectator [Seite 352]
6.1.7.5 - 5 Wikners starting point: Speaking to a friend [Seite 353]
6.1.7.6 - 6 A history of the ups and downs of Wikner's friendship with Christ [Seite 355]
6.1.7.7 - 7 Confession of his betrayal of the friendship of Christ [Seite 358]
6.1.7.8 - 8 Wikner's pantheistic period [Seite 359]
6.1.7.9 - 9 Return to the Father [Seite 360]
6.1.7.10 - 10 Not only ideal example and teacher, but friend [Seite 361]
6.1.7.11 - 11 Summing up [Seite 362]
6.1.8 - Halvor Moxnes: Desiring Christ: A Nordic Christology in the Time of Romantic Friendships [Seite 346]
6.1.8.1 - 1 Pontus Wikner and his autobiographical portrait of Christ [Seite 347]
6.1.8.2 - 2 Masculinities and romantic friendshipin the nineteenth century [Seite 348]
6.1.8.3 - 3 »Repainting Christ«: Wikner's attitude to the Bible. [Seite 351]
6.1.8.4 - 4 The role of the spectator [Seite 352]
6.1.8.5 - 5 Wikners starting point: Speaking to a friend [Seite 353]
6.1.8.6 - 6 A history of the ups and downs ofWikner's friendship with Christ [Seite 355]
6.1.8.7 - 7 Confession of his betrayal of the friendship of Christ [Seite 358]
6.1.8.8 - 8 Wikner's pantheistic period [Seite 359]
6.1.8.9 - 9 Return to the Father [Seite 360]
6.1.8.10 - 10 Not only ideal example and teacher, but friend [Seite 361]
6.1.8.11 - 11 Summing up [Seite 362]
6.1.9 - Gitte Buch-Hansen: Converting Refugees and the(ir) Gospel: Exegetical Reflections on Refugees' Encounter with Denmark and with the Lutheran Church [Seite 364]
6.1.9.1 - 1 Converting Refugees and the Lutheran Church in Denmark [Seite 364]
6.1.9.1.1 - 1.1 Balcony with a View [Seite 364]
6.1.9.1.2 - 1.2 Lutheran Paradoxes: The State and the Evaluation of Converting Refugees' Faith [Seite 366]
6.1.9.1.3 - 1.3 Contemporary Fieldwork Methodology and Our Research Design [Seite 367]
6.1.9.1.3.1 - 1.3.1 Consumed Identities. Research Design [Seite 368]
6.1.9.1.4 - 1.4 Unauthorized Gospelling. Mel Gibson and Healing Miracles [Seite 371]
6.1.9.1.4.1 - 1.4.1 Reflections on the Interview with the Afghan Man [Seite 371]
6.1.9.2 - 2 The Refugees' Gospel between Bultmann's Demythologization and Käsemann's Apocalypticism [Seite 374]
6.1.9.2.1 - 2.1 Perpetrator and Victim in Bultmann's Demythologization Program [Seite 374]
6.1.9.2.2 - 2.2 Käsemann's Apocalypticism. »Die Mutter der christlichen Theologie« [Seite 377]
6.1.9.2.3 - 2.3 Phenomenology and Power. Strong and Weak in the Corinthian Congregation [Seite 379]
6.1.9.2.4 - 2.4 Reading for Meaning. Sacrificium Intellectus - or Vicarious Introspection? [Seite 382]
6.1.9.3 - 3 Testimonies of Faith [Seite 383]
6.1.9.3.1 - 3.1 Architectonic Performances of Trauma and Theology [Seite 383]
6.1.9.3.2 - 3.2 The Russian Roulette of Conversion [Seite 385]
6.1.9.3.3 - 3.3 Silent Testimonies. The Need of a Testimony [Seite 385]
6.1.9.3.4 - 3.4 Postscript. One Year After [Seite 386]
7 - List of Contributors [Seite 388]
8 - Index of Sources [Seite 390]
8.1 - Old Testament [Seite 390]
8.2 - Septuagint/Greek Versions of the Old Testament [Seite 395]
8.3 - Jewish Texts [Seite 397]
8.4 - New Testament [Seite 399]
8.5 - Early Christian Literature [Seite 409]
8.6 - Greek and Roman Literature [Seite 411]
8.7 - Qur'an [Seite 411]
9 - Index of Modern Authors [Seite 414]

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